
WŁADYSŁAW KOLASA

„GAZETA KRAKOWSKA” 
NA TLE MAŁOPOLSKIEJ PRASY REGIONALNEJ 

(1989-2000)

Transformacja prasy codziennej była jednym z pierwszych efektów 
przemian polityczno-ustrojowych, jakie nastąpiły w Polsce w roku 1989. 
Prasa jako zwierciadło życia społecznego i zarazem oręż w sprawowaniu 
władzy (poniekąd „czwarta władza”) była ważnym przyczółkiem dla każ­
dej ekipy rządzącej. Jej rolę doceniała też opozycja solidarnościowa, stąd 
wśród wielu zagadnień negocjowanych przy „okrągłym stole” znalazł się 
także punkt dotyczący liberalizacji działalności wydawniczej *.  Wpraw­
dzie w efekcie rozmów niczego w tym zakresie nie osiągnięto (poza mgli­
stymi obietnicami), a jedynym wymiernym efektem było przyzwolenie 
władz na wydawanie „Gazety Wyborczej”. Postęp był jednak znaczący, 
gdyż posiadanie niezależnej wysokonakładowej gazety pozwoliło 
przełamać monopol informacyjny, którego ucieleśnieniem w epoce PRL 
była wszechwładna prasa RSW „Prasa-Książka-Ruch”. Proces liberalizacji 
trwałby zapewne dłużej, jednak wynik wyborów czerwcowych zasadni­
czo zmienił okoliczności i dalsze przemiany stały się już tylko tego prostą 
konsekwencją.

Wśród wielu gazet, które doświadczyły procesu przekształceń, przy­
kład „Gazety Krakowskiej” jest bodaj najbardziej charakterystyczny. W jej 
transformacji skupił się niczym w soczewce zlepek niemal wszystkich 
możliwych zjawisk, które dotknęły polską prasę w okresie transformacji: 
od politycznego uwikłania i wymiany zespołów dziennikarskich, poprzez 
złożony proces przemian własnościowych, napływ obcego kapitału i ra-

1 Sprawozdanie z prac podzespołu ds. środków masowego przekazu (22.03.1990). 
[W:] Materiafy do najnowszej historii dziennikarstwa. Pod red. Aliny Słomkowskiej, T. 20, 
Warszawa 1992, s. 13—26.



96 Władysław Kolasa

dykalną zmianę formuły pisma, prowadzącej do przeobrażenia się z par­
tyjnego organu w popularny tabloid. Niemniej ważnym skutkiem 
przewartościowania było przeniesienie zainteresowania gazety z woje­
wódzkiego centrum wprost do prowincjonalnych miasteczek i gmin. 
Skutkiem tego na niebywałą skalę rozwinęła się polityka mutowania i co­
raz wyraźniejszy podział na prasę centralną, regionalną i lokalną. „Gazeta 
Krakowska”, egzemplifikująca w owej systematyce dotychczasowa prasę 
wojewódzką, jest doskonałym przykładem zmiany redakcyjnej optyki. Pi­
sma tego typu bowiem, nie rezygnując z kontynuowania dotychczasowe­
go modelu gazety regionalnej, coraz mocniej wkroczyły w teren i stały się 
konkurencją dla rodzącej się właśnie niezależnej prasy sublokalnej. Zjawi­
sko to bodaj najmocniej wpłynęło na późniejsza polaryzację wpływów na 
rynku wydawniczym i zaowocowało konsolidacją drobnych wydawców. 
Miało też decydujący wpływ na zmianę modelu czytelnictwa i narodziny 
nowego sposobu funkcjonowania gazet w regionie (tab. 1).

Dla zrozumienia skali przemian warto cofnąć się do roku 1989 i przyj­
rzeć się pokrótce sytuacji na lokalnym rynku wydawniczym. Prasa kra­
kowska u progu lat dziewięćdziesiątych kontynuowała wciąż jeszcze sta­
ry, stworzony u zarania PRL-u model informacyjno-propagandowy. Po­
dobnie jak w każdym dużym mieście wojewódzkim była to tradycyjna 
triada - dwa poranne dzienniki informacyjne: organ PZPR „Gazeta Kra­
kowska” i poczytelnikowski „Dziennik Polski” oraz popołudniówka „Echo 
Krakowa”, nadto (nie licząc mutacji „Trybuny Ludu”)2 wydawane trzy ra­
zy w tygodniu sportowe „Tempo”. Ich jednorazowy nakład w pierwszym 
półroczu 1989 r. wynosił 458460 egz. (przy średnich zwrotach się­
gających 6,5%); dziennie sprzedawano więc ok. 425 tys. egz., z czego nie­
spełna 300 tys. w Krakowie. Wśród nich dominował tradycyjnie fawory­
zowany organ PZPR - 183.226 egz. (zwroty 7,3%), następnie „Dziennik 
Polski” - 114.838 egz. (5,4%) oraz „Echo Krakowa” - 79.892 (6,4%); „Tem­
po” drukowano w 80.730 egz. przy 12,2% zwrotów3. Średniorocznie re­
dagowano 5.624 kolumn, z czego 14,7% zapełniały reklamy i ogłoszenia. 
W Krakowskim Wydawnictwie Prasowym (KWP), gdzie prócz gazet co-

2 Do końca listopada 1989 r. istniała wydawana nieregularnie kolumna regionalna 
w „Trybunie Ludu” przeznaczona dla terenu: Kraków - Tarnów - Nowy Sącz. Redakcja kra­
kowskiego oddziału mieściła się na ul. Sobieskiego 5/9; na jej łamach publikował m.in. Artur 
Kubań ik.

3 Biuletyn Nakładów Prasy Krajowej i Zagranicznej: za pierwsze półrocze 1989', cy­
towane źródło podaje liczby nakładu całkowitego - 543811 egz. i sprzedaży - 508854, dane 
te jednak ujmują łącznie także nakłady innych gazet rozpowszechniane na analizowanym te­
renie, stąd obliczony w pracy wynik (458-460 egz.) jest niższy.



Gazeta Krakowska" na tle małopolskiej prasy regionalnej 97

©

ox 
GX

O 
o 
o 
o

0\ 
o\
0\

00 
ox 
c\

CM 
o\ 
o\

o 
o 
o 
©

o 
o 
© 
o

o 
o 
o 
o

o 
o 
o 
o

o 
o 
o 
o

o 
o 
o 
o 
G\

o 
o 
o 
o 
O\

o 
o 
o 
o
^1

o 
o 
o 
o

o 
o 
o 
o 
©

o 
o 
o 
o
00

o 
o 
o 
o

o 
o 
© 
o 
\-r

o 
o 
©
er,

o 
o 
o 
o

o 
o 
o 
o 
©

o 
o 
o 
o 
m

bł

o 
o\ 
O\

on 
o\ 
0\

o 
o 
o 
o 
©

o 
o 
o 
o
©

o 
o 
o 
o 
on

o 
o 
o 
o 
co

o 
o 
o 
on 
X

o 
o 
o
X 
X

o 
© 
©
CM

o 
o 
o 
on

o 
o
© 
© 
CM

© 
© 
m 
on 
'C.

© 
© 
© 
© 
on

© 
© 
© 
©

© 
© 
© 
© 
m

© 
© 
© 
© 
on

© 
© 
© 
© 
on

© 
© 
© 
CM

© 
© 
© 
© 
m

© 
on
©
X

© 
dr 
X 
© 
ni 
cm

© 
© 
©
on 
on

© 
x 
©

© 
X

©
<n 
©
on,

on 
© 
m 
m 
on

x 
on, 
X

© 
© 
© 
©

© 
© 
© 
x 
on

© 
© 
© 
© 
m

cm 
© 
x 
©

© 
© 
© 
© 
on

x 
x 
x 
on

© 
© 
© 
x

© 
© 
© 
© 
ir

© 
m 
© 
©
09

m
© 
© 
ni

X 
©
O 
on
on

© 
©
x

on 
© 
x 
© 
on 
09

© 
© 
09 
on 
© 
m

in 
© 
x 
© 
on,

© 
© 
© 
m

© 
© 
© 
© 
m

© 
© 
© m

© 
© 
© 
m

© 
© 
© 
m

© 
© 
© 
ni 
tn

© 
© 
© 
CM 
m

© 
© 
© 
m 
m

© 
© 
© 
© 
m

© 
©

m 
© 
09

© 
© 
© 
X 
Ol 
on,

m
© 
X 
ni 
on

d 
2
d 
c
u
E 

o
N 
•o
u 
'E 

•o 
o 
u 
'CD

© 
© ir 
CM 
X

d 
N 
CD
U 
a 
OJ 
Q

44 
CD
O

CU

* 
0\ 
o\ 
©

n
Q

* * 
o 
a 
E 
w
H

CD

N
O

* *
u 
£ 
o 

44 
d 
£ 

£ 
d
<U> N d 
o

c 
o
N
-o
o 
a
d
©

E 
<u
N d

© 
u 
d
d

£

44 
CD
o CU o 

73 
S

44 
CD 

ź 
o

44

* 
d

44 
CD 

Ź 
O 

44 
d 
£

d 
t> 
N 
d 
o

* 
* 
d

Ź
O 

d 
£

O 
7j w

44 
CD 
£ 
O

44 
d

CD 
d
N
O 
r 

o 
Z

r 

o 
Z

44
CD

O
Cu w
O d
3

'X

c\) 5
C\ N
O\ j3
\ o

O

6 $>

o
W 'O ,S■N C)

2 d 
Ł -S 5 -S

g 
s

r -StoH s-

■s o■s; s ~
'ss <
O ’S> to.
R

£

J pi 
£> i

to ™ ™ 
S s § o r s c\ o

S

R

S S to « 

srs 
o

•2 2^

iirii3 r>

3 -

S R Cs

§ 8 O 
•|! i 

£ | •§

r o «
$
7 S G 
5 j. 8 
'o S
~= 'O 5 «3

S b 
11 >

.§» 5

R 
o -2 
§

P - jj ,to - 
'O 5 ■? o, P y 
~ -i-i
Cs. :5'«

5 <3 2 
.. "S ,-s

to < Rś 
śs £ g

s

S N
SP
•2 2-ij Od s

8 S ts 
b s N
h 5 N
S I -I 3 
e>c « 7’ « K

§
•*» •« 5>

U)

, 8 
bj

Q -^'8

R ■«“

« -P
s S 8

<3 7 
i? « * 
g > § 
Cło 39
8 J2 
ts n
8 g 35, 
Im r • ■ 
to O d 
•« R CO

Ł
■K S1^

8 S. -?

.to c\ N : •

5 S”S
8 2 S -§

5 ~ k§
8 s O- n 

u 
S

O g



98 Władysław Kolasa

dziennych wydawano 9 czasopism i 5 gazet zakładowych oraz liczne wy­
dawnictwa jednorazowe (ok. 25 rocznie) zatrudnionych było ponad trzy­
stu dziennikarzy (244 w przeliczeniu na pełne etaty) i tyleż pracowników 
obsługi i administracji (299 etatów) 4. Przy rocznym zysku w wysokości 
717,3 min zł (1988 r.) wskaźnik rentowności przedsiębiorstwa wynosił 
25%5.

4 Skrócona charakterystyka ekonomiczna działalności I-IV kw. 1989 r. cyt. za: Protokół 
kontroli [Krakowskiego Wydawnictwa Prasowego, 14.02.1990-26.03.1990]. Najwyższa 
Izba Kontroli. Oprać. R. Sowa, s. 7 [Archiwum Wydawnictwa Jagiellonia”, kopia w posiada­
niu autora].

5 Tamże, s. 5, 7.
6 Protokół kontroli [Krakowskiego Wydawnictwa Prasowego], op. cit. s. 9.
7 Sławomir Jerzy Tabkowski pełnił kolejno funkcje: red. nacz. KAW w Krakowie 

(1974-1983); red. nacz. „Gazety Krakowskiej” (1983-1987); kierownika Wydziału Propa­
gandy KC PZPR (od 1988), zob. Kto jest kim iu Polsce. Edycja 2. Warszawa 1989, s. 1339. Od 
jesieni 1989 został prezesem RSW „Prasa-Książka-Ruch”.

7 Tamże, s. 3; prasa donosiła także o rzekomej próbie sprzedaży Małopolskiej Oficynie 
Prasowej Państwowych Zakładów Graficznych w Krakowie za kwotę 3 mld zł - A. Olpeter: 
Bitwa o prasę. „Świat” 1989, nr 12, s. 4.

9 Tamże, s. 4.; obraz finansowy jest jednak nieścisły, gdyż nie uwzględnia skompliko­

Wyniki te, jakkolwiek w 1988 nie budziły większych zastrzeżeń, wska­
zywały na słabnącą koniunkturę. Już od początku 1989 r. w warszawskim 
Zarządzie zastanawiano się nad posunięciami zmierzającymi do poprawy 
sytuacji (rozważano np. likwidację „Kraka”, „Życia Literackiego” i innych 
czasopism)6. Nad poprawą skuteczności w zarządzaniu spółdzielnią 
ciążyła jednak przede wszystkim wielostopniowa, zła organizacja blo­
kująca wszelkie zabiegi innowacyjne. Redakcja „Gazety Krakowskiej” po­
stanowiła wykorzystać wpływy w KC PZPR (ówczesnym szefem Wydziału 
Propagandy był były redaktor naczelny gazety Sławomir Tabkowski)7 * 
i wyjść ze struktur KWP. Już wiosną 1989 r. przesłano do Krakowa dyrek­
tywy, aby wydzielić z KWP odrębne wydawnictwo, które przejmie obo­
wiązki wydawania „Gazety Krakowskiej” i „Głosu Nowej Huty”. Decyzję 
tę, mimo protestów dziennikarzy i dyrekcji KWP, sfinalizowano z dniem 
1 lipca 1989, tworząc Małopolską Oficynę Prasową (MOP); ta zaś - przej­
mując gazety najbardziej dochodowe i nie będąc obarczona balastem 
pism deficytowych - znalazła się w znacznie korzystniejszej sytuacji7. Co 
więcej - jak wynika ze protokołu Najwyższej Izby Kontroli - przez kilka 
następnych miesięcy działała bez wydzielonego konta, korzystając z pie­
niędzy KWP. Straty z tego tytułu dla KWP oceniono na 320 min zł 
i w efekcie bilans roku 1989 zamknięto deficytem w wysokości 
19,2 min zł9. Warto podkreślić, że MOP od początku dysponowała także 



„Gazeta Krakowska ” na tle małopolskiej prasy regionalnej 99

własnym biurem ogłoszeń10 11, co pozwalało niezależnie od KWP czerpać 
zyski z inseratów.

wanych zasad rozliczania z centralą, spłaty zobowiązań, umorzenia długów itp., por. tamże 
s. 11-15.

10 T. Pikulicki: Chcę postawić parę pytań. „Gazeta Krakowska” 1990, nr 248 (24 X), 
s. 4.

11 Tegoż: Pacta sunt servanda. „Gazeta Krakowska” 1989, nr 131, s. 1.
12 Tegoż: Kłopotliwy sukces. „Gazeta Krakowska” 1989, nr 134, s. 1
13 A. Chećko, M. Henzler: Robotnicza Spółdzielnia Wydawnicza „Prasa-Książka- 

-Ruch” w likwidacji, „Polityka” 1990, nr 13 (31 III), cyt. za Materiały do najnowszej historii 
dzienników, T. 21, pod red. A. Słomkowskiej, Warszawa 1993, s. 20.

14 Mimo to odnotowano realny wzrost wpływów za ogłoszenia.

Rok 1989 zdominowały jednak wydarzenia polityczne, w szczegól­
ności zaś zwiastujące przełom wybory czerwcowe. Reakcje krakowskich 
dzienników zarządzanych przez partyjnych redaktorów były łatwe do 
przewidzenia. 4 czerwca na wieść o zwycięstwie opozycji zareagowano 
nader alergicznie. Redaktor naczelny „Gazety Krakowskiej” Henryk 
Szydłowski już 6 czerwca napisał, że w obliczu wyników wyborów „staje 
pytanie o stabilność państwa" n, dodając w kolejnej publikacji, że „wybo­
ry zamieniły się w plebiscyt [...] a opozycja będzie musiała [...] uczestni­
czyć w podziale odpowiedzialności"12. W następnych miesiącach po usta­
bilizowaniu się sytuacji na politycznej scenie i wyłonieniu rządu „Gazeta 
Krakowska” przyjęła pozę oportunisty. Należy jednak podkreślić, że 
wciąż aktywnie głosiła partyjne poglądy, traktując opozycję z wyższością. 
Większość ogłoszonych w tym czasie publikacji określić można jednak ja­
ko przejaw zdziwienia i czekanie na rychłe fiasko rządów nowej władzy. 
Charakterystyczne dla tego nurtu stały się kąśliwe felietony Brunona Raj­
cy („Jest dobrze"'), krytykujące wszystko i wszystkich.

Wydarzenia roku 1989, a ściślej - stale pogarszająca się sytuacja go­
spodarcza w kraju i reorganizacja Spółdzielni - odbiły się bardzo 
znacząco na ekonomicznej kondycji przedsiębiorstwa. Niebagatelny 
wpływ miało na to dokonane w IV kwartale 1989 i początkach 1990 „[...] 
urynkowienie cen papieru, druku i transportu, gdy rząd zdjął parasol 
ulg podatkowych"13. W porównaniu z rokiem 1988 spadły niemal wszyst­
kie wskaźniki: objętość gazet obniżyła się o 18%, kolumn reklamowych 
o 7% 14, spadła wydajność dziennikarska (na 1 etat przypadało 28 kolumn 
rocznie, w 1988 - 33). Dodatkowo obniżył się wskaźnik poziomu koszt­
ów do wpływów, osiągając 93,8% (rok wcześniej - 79,2%). Ze względu na 
inflację wzrosły nieproporcjonalnie zarobki, osiągając w 1989 aż 346% 
stanu z 1988 r., podczas gdy wpływy KWP wzrosły tylko o 227%. W ślad 



100 Władysław Kołasa

za tym drastycznie obniżył się wskaźnik rentowności, spadając do pozio­
mu 16,7% (w 1988 - 25,8%). Należy podkreślić, że istotny wpływ na taki 
stan rzeczy wywarło wspomniane wyżej wydzielenie Małopolskiej Oficy­
ny Prasowej, która nie będąc obciążona tytułami deficytowymi mogła 
swobodniej kształtować własną politykę redakcyjna i oprzeć się powa­
żnym wzrostom kosztów wydawniczych15. W KWP natomiast jedynie 
„Dziennik Polski” i „Echo Krakowa” nie generowały strat, mając na utrzy­
maniu deficytowe: „Życie Literackie” (216 min straty); „Przekrój” 
(179 min); „Pismo Literacko-Artystyczne” (73 min); „Zdanie” (68 min); 
„Zeszyty Prasoznawcze” (44 min); „Temi” (40 min) i „Tempo” (2 min) 16. 
Nie były to w skali RSW przypadki odosobnione, w podobnej kondycji 
znalazło się do 1990 r. większość pism literackich, kulturalnych i popular­
nonaukowych 17, toteż już na początku 1990 na dwu spotkaniach Rady 
Nadzorczej RSW (13 i 26 stycznia) podjęto formalne decyzje o likwidacji, 
zawieszeniu bądź przekazaniu innym aż 97 deficytowych czasopism 18. 
Z pism KWP znalazły się na liście: „Życie Literackie”, „Krak”, „Pismo Lite­
racko-Artystyczne” i „Dunajec”19

15 „Gazeta Krakowska” mimo 146,1 min strat w pierwszym kwartale 1989 bilans roku 
zamknęła zyskiem 104,2 min zł. Oprócz „Gazety Krakowskiej” do MOP należał także „Głos 
Nowej Huty” i kilka pism zakładowych.

16 Plan zagospodarowania majątku RSW „Prasa-Książka-Ruch”. [W: [Materiały pomoc­
nicze do najnowszej historii dziennikarstwa. T. 20. Pod red. A. Słomkowskiej. Warszawa 
1992, s. 164-165;/afe to się robi w „Zdaniu”. „Gazeta Wyborcza” 1990, nr 46, dod. „Gazeta 
w Krakowie” nr 4 (23 II), s, 1.

17 Płan zagospodarowania majątku RSW „Prasa-Książka-Ruch”, op. cit., s. 155-170.
18 Część zlikwidowano lub zawieszono jeszcze jesienią 1989 r.
19 Z kontroli NIK: „8.03-1990 r. dyrektor KWP zwrócił się z prośbą do Zarządu 

Głównego z notą służbową, wnioskując o wydanie formalnej decyzji o likwidacji aktual­
nie zawieszonych pism, gdyż względy finansowe nie rokują żadnych nadziei na wznowie­
nie ich wydawania, a szybka decyzja formalna umożliwi podjęcie działań związanych 
z wypowiedzeniem pracy, likwidacją lokali... ” cyt. za Protokół kontroli [Krakowskiego Wy­
dawnictwa Prasowego], op. cit. s. 8.

Krakowskie gazety u progu lat dziewięćdziesiątych w niczym jednak 
nie przypominały swoich współczesnych wcieleń, zarówno pod wzglę­
dem formy jak i zawartości (por. tab. 2). Były wciąż żywą kontynuacją mo­
delu wypracowanego w czasach PRL-u. „Gazetę Krakowską” w trzech tyl­
ko mutacjach terenowych (Kraków, Tarnów, Nowy Sącz) wydawano sze­
ść razy w tygodniu, drukując 6 do 8 kolumn w formacie A2, z czego tylko 
6,5% zajmowały ogłoszenia i reklamy. Poszczególne wydania były dość 
schematyczne: kolumna pierwsza - informacje skomentowane (głównie 
depesze PAP); druga - krótkie depesze z kraju, świata i regionu; trzecia - 



„Gazeta Krakowska" na tle małopolskiej prasy regionalnej 101

publicystyka; czwarta - rozwinięcie kolumny drugiej; piąta i szósta - ru­
bryka miejska lub terenowa oraz szpalta ogłoszeń. W piątki - cztery ko­
lumny magazynu kulturalnego, w soboty trzy kolumny reportażu20. Ze­
spół pod redakcją Henryka Szydłowskiego (wcześniej kierownika Wy­
działu Pracy Ideowo-Wychowawczej KK PZPR) tworzyło ok. 60 osób, 
m.in. Janusz Hańderek, Olgierd Jędrzejczyk, Lech Kmietowicz, Halina 
Kleszcz, Wiesław Kolarz (z-ca red. nacz.), Wojciech Machnicki, Konstanty 
Migdał, Władysław Penar, Brunon Rajca, Edward Wąsik (z-ca red. nacz.), 
Zbigniew Satała, Andrzej Strutyński, Wiesław Szczupak, Wojciech Żuraw­
ski i Ewa Kmieć. Warto dodać, że był to zespół najbardziej zdziesiątkowa­
ny przez weryfikację z 1982 r. Za czas legendarnej „Gazety Krakowskiej” 
z łat 1980-1981, gdy kierował nią Maciej Szumowski, przyszło bowiem 
zapłacić wysoki rachunek: w czasie weryfikacji ponad 20 dziennikarzy 
straciło pracę lub odeszło z zawodu21. U progu transformacji do odpływu 
doświadczonej kadry przyczyniły się jeszcze inne zjawiska: już w 1990 
łamy „Krakowskiej” dały początek dwu magazynom, zabierając kolejnych 
dziennikarzy: 1 października 1989 w ramach MOP powołano tygodnik 
sensacyjny „Kobra” (red. J. Hańderek) - intensywnie reklamowany i wk­
rótce sprywatyzowany; a 15 marca 1990 sensacyjny tygodnik „Gazeta To­
warzyska” (red. nacz. W. Machnicki, w zespole: T. Ordyk, B. Rajca, 
W. Żurawski). Wcześniej jednak istotną zmianę przyniósł XI Zjazd PZPR, 
gdy na gruzach rozwiązanej partii utworzono SdRP. W numerze z 28 sty­
cznia 1990 r. zniknął podtytuł „dziennik Polskiej Zjednoczonej Partii Ro­
botniczej”, a w artykule wstępnym napisano: „byliśmy i pozostajemy pi­
smem o orientacji lewicowej [...]” - dodając, że w zmienionej sytuacji po­
litycznej - „[...] nie deklarujemy radykalnej zmiany formuły"22. Ciągłość 
linii pisma w zmieniającej się sytuacji przedłużyło niebawem zaintereso­
wanie wykazane przez SdRP23. 6 marca 1990 r. decyzją ostatniego preze­
sa RSW, Sławomira Tabkowskiego, na spotkaniu z udziałem Krakowskie­
go Zespołu Delegatów - Założycieli SdRP redakcję „Gazety Krakowskiej”

20 Od 1987 redagowano wespół z Ambasadą Polską w Budapeszcie 8-stronicowę 
wkładkę „Nasza Gazeta”, w całości poświęconą społeczeństwu i kulturze Węgierskiej Repu­
bliki Ludowej (7 lipca 1989 r. - nr 8).

21 Por. J. Sądecki: Spełnione marzenia reportera. „Zeszyty Prasoznawcze” 1989, nr 4, 
s. 89-96; 73 miesięcy i 73 dni „Gazety Krakowskiej" . London 1985.

22 „Gazeta Krakowska” 1990, nr 24, s. 1.
23 Por. Socjaldemokracja nie ma siedziby. „Echo Krakowa” 1990, nr 24 (2,3,4 II), s. 1. 

Dodać należy, że było do przygotowanie do formalnej sukcesji wpływów przez SdRP, 
którego próba nastąpiła na Walnym Zgromadzeniu RSW 16 III 1990.



102 Władysław Kołasa
ab

. 2
. T

em
at

yk
a g

az
et

 kr
ak

ow
sk

ic
h n

a p
oc

zą
tk

u 1
98

9 r
ok

u

U
dz

ia
ł p

ro
ce

nt
ow

y [
%

%
]

„E
ch

o 
K

ra
ko

w
a”

30
,6

3

3,
13 ir\

2,
81

17
,1

9

17
,5 0,
31

11
,2

5

1,
56

„D
zi

en
ni

k 
Po

lsk
i”

38
,4

4

5,
31

18
,9

6

1,
67

 
__

__
__

__
__

_
—

12
,5

Cl O\ CO oo (N

3,
54

„G
az

et
a 

K
ra

ko
w

sk
a”

56
,5

32
,5 r- 10
,2

5

14 3,
25

5,
5 (N

Po
w

ie
rz

ch
ni

a 
[k

ol
um

n t
yg

od
ni

ow
o]

„E
ch

o 
K

ra
ko

w
a”

9,
8

rl 2,
4

0,
9

5,
6

o" 3,
6

0,
5

„D
zi

en
ni

k 
Po

lsk
i”

18
,4

5

2,
25

c\

8
‘0 3,

8

0,
9

2,
05

„G
az

et
a 

K
ra

ko
w

sk
a”

22
,6 cn 2,
8

4,
1

5,
6 CC

2,
2

0,
8

D
zi

ał

A
kt

ua
ln

oś
ci

 
sp

oł
ec

zn
o-

po
lit

yc
zn

e
* w

 ty
m

:

• Św
ia

to
w

e

• K
ra

jo
w

e

• R
eg

io
na

ln
e

• Lo
ka

ln
e

2.
 Kult

ur
a

3.
 Gosp

od
ar

ka

4.
 Spor

t

5.
 Nauk

a,
 te

ch
ni

ka
, e

du
ka

cj
a



Gazeta Krakowska" na tle małopolskiej prasy regionalnej 103
8,

75

O 1,
86

10
,6

4

17
,5 8,
13

9,
06

0,
31

 
- 17

,5
,0

0

ŹR
Ó

D
ŁO

: o
bl

ic
ze

ni
a 

w
ła

sn
e n

a p
od

sta
w

ie
 ilo

śc
io

w
ej

 an
al

iz
y 

za
w

ar
to

śc
i. P

ró
ba

: d
ob

ra
ny

 lo
so

w
o t

zw
. ty

dz
ie

ń 
ko

m
bi

no
w

an
y 

z o
kr

es
u m

a­
rz

ec
/ k

w
ie

ci
eń

 19
89

 r. 
(a

na
liz

ow
an

o w
yd

an
ie

 m
ie

jsk
ie

 kr
ak

ow
sk

ie
). P

od
sta

w
a:

 w
sz

ys
tk

ie
 za

dr
uk

ow
an

e k
ol

um
ny

 dz
ie

nn
ik

a w
sz

ys
tk

ic
h 

an
al

iz
ow

an
yc

h 
w

yd
ań

 w
ra

z 
z d

od
at

ka
m

i; 
je

dn
os

tk
a 

po
m

ia
ru

: 1 
ko

lu
m

na
. G

az
et

y' 
m

ia
ły

 je
dn

ak
 ró

żn
e f

or
m

at
y' 

i r
óż

ną
 li

cz
bę

 w
yd

ań
: „

G
az

et
a 

K
ra

ko
w

sk
a”

 - 6
 w

yd
ań

 p
o 2

52
8,

75
 cm

2 (
42

,5
 x 

59
,4

 cm
), 

łą
cz

ni
e p

rz
ea

na
liz

ow
an

o 
- 4

0 k
ol

um
n=

 15
17

2,
5 c

m
2; 

„D
zi

en
ni

k 
Po

lsk
i” -

 6 
w

yd
ań

 
po

 17
65

 cm
2 (

35
,3

 x 
50

,0
 cm

), 
łą

cz
ni

e -
 48

 ko
lu

m
n=

10
59

0 c
m

2; „
Ec

ho
 K

ra
ko

w
a”

 - 
5 w

yd
ań

 p
ol

76
5 c

m
2 (

35
,3

 x 
50

,0
 cm

), ł
ąc

zn
ie

 - 
32

 
ko

lu
m

ny
=8

82
5 c

m
2.

* Z
ak

w
al

ifi
ko

w
an

o r
ów

ni
eż

 w
sz

el
ki

e w
yp

ow
ie

dz
i i 

no
tk

i a
ge

nc
yj

ne
 um

ie
sz

cz
on

e n
a k

ol
um

na
ch

 de
pe

sz
ow

yc
h.3,

02

1,
67

O 10
,3

1

28
,9

5

18
,3

3

6,
04

4,
58

28
,9

5,
00

4,
5 (N 0,
5

6,
5

4,
63

1,
87

O

6,
5,

00

2,
8

O 0,
6

CC 5,
6

2,
6

0,
1

5,
6

1,
45

0,
8

O 4,
95

13
,9 8,
8

2,
9

2,
2

48
 __

__
__

__
__

__
__

1,
8 

__
__

__
__

__
__

__

0,
2

1,
9

2,
6

1,
85

0,
75

O 2,
6

6.
 Kale

nd
ar

zy
k i

m
pr

ez

7.
 Prog

ra
m

 TV

8.
 Rozr

yw
ki

9.
 Inne

10
. Ogło

sz
en

ia
 i r

ek
la

m
y

w
 ty

m
:

• Re
kl

am
y

• O
gł

os
ze

ni
a

• N
ek

ro
lo

gi

Ra
ze

m



104 Władysław Kolasa

powierzono Andrzejowi Urbańczykowi24 (od 12 marca), przesuwając 
jednocześnie H. Szydłowskiego na dyrektora MOP25. Nowy szef 
w krótkim okresie kierowania gazetą ożywił nieco łamy pisma wprowa­
dzając kolokwializmy, elementy sensacji i lansując zbliżenie do czytel­
ników. Zapobiegł także zawieszeniu gazety zadłużonej w drukarni26. 
Przede wszystkim jednak wykorzystał jej łamy do celów politycznej kam­
panii przed wyborami samorządowymi w maju 1990 r. lansując, bez skut­
ku, Blok Wyborczy Lewicy27 i broniąc SdRP przed atakami „Czasu Kra­
kowskiego” 28.

24 A. Urbańczyk, krakowski dziennikarz, publicysta, działacz Stowarzyszenia „Kuźni­
ca”, w latach 1980-1981 red. nacz. OTV Kraków; od kwietnia 1989 r. red. nacz. „Zdania”.

25 „Gazeta Krakowska” 1990, nr 56, s. 1.; „Echo Krakowa” 1990, nr 47, s. 1; „Dziennik 
Polski” 1990, nr 56, s.l.

26 „Gazeta Krakowska" uratowana w ostatniej chwili. „Echo Krakowa” 1990, nr 65 (2 
IV), s. 2.

27 Np. Apeł wyborczy Bloku Wyborczego Lewicy. „Gazeta Krakowska” 1990, nr 121 
(26/27 V), s. 1.

28 Np. A. Jaeschke: List otwarty przew. SdRP w Krakowie do „Czasu Krakowskiego" . 
„Gazeta Krakowska” 1990, nr 148 (28 VI), s. 3.

29 D. Gdańska: Kronika transformacji środków masowego przekazu (1989-1990). 
[W:] Materiały do najnowszej historii dziennikarstwa. T. 21. op. cit. s. 398.

30 Por. A. Chećko, M. Henzler, op. cit., s. 21.

W drugiej połowie marca 1990 r. stało się jasne, że RSW „Prasa-K- 
siążka-Ruch” ulegnie daleko idącej dekompozycji. Wcześniej, mimo postę­
pującej w koncernie erozji w związku z rozwiązaniem PZPR, wciąż podej­
mowano w Zarządzie RSW gorączkowe zabiegi zaradcze. Liczono zapew­
ne, że uda się utrzymać integralność przedsiębiorstwa lub jego większej 
części, a wpływy i udziały przekazać sukcesorce rozwiązanej przewodniej 
partii. Już 13 lutego w czasie obrad Rady Nadzorczej RSW ustalono, że 
koncern „ma wydawać prasę informacyjno-publicystyczną o szerokiej 
orientacji lewicowej”29. Preludium do dalszych działań stały się propozy­
cje zmian redaktorów lub próby obsadzenia dzienników ludźmi SdRP, 
czego przykładem jest wspomniana wyżej zmiana szefa w „Gazecie Kra­
kowskiej”. Ostatecznie 16 marca decyzją Walnego Zgromadzeniu RSW 
większość udziałów przekazano SdRP. Manewr ten jednak wkrótce za­
kwestionowała komisja rządowa ds. majątku partii politycznych 30 i sku­
tecznie zablokowała utrwalenie nowej siatki przynależności.



„Gazeta Krakowska" na tle małopolskiej prasy regionalnej 105

Od połowy marca prace nad ustawą likwidacyjną nabrały tempa. 
22 III 1990 została przegłosowana w Sejmie, 30 III potwierdził ją Senat. 
6 kwietnia premier powołał Komisję Likwidacyjna, a w dwa tygodnie pó­
źniej pierwszych pełnomocników terenowych31; w Krakowie został nim 
działacz KKO (później UW), Tomasz Schoen.

31 D. Gdańska, op. cit. s. 402.
32 Por. Ustawa o Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej „Prasa-Książka-Ruch” . 

„Dziennik Ustaw" 1990, nr 21, poz. 125, art. 5 i 6.
33 „Gazeta Krakowska’’ ma nowego szefa. „Echo Krakowa” 1990, nr 128 (4 VII), s. 1; 

szerzej o kulisach zmian w „Gazecie Krakowskiej” pisze D. Łanocha: Sceny z życia „Gazety 
Krakowskiej”. „Tygodnik Opozycyjny” 1991, nr 3, s. 10.

34 Przewodniczący SD RP, Marian Podkowiński, wystosował do Jerzego Drygalskiego 
protestacyjny list otwarty, opublikowany później w „Biuletynie Prasa Polska” nr 37 (18 VII 
1990); o niezadowoleniu „Solidarności” doniosła „Gazeta Wyborcza” 1990, nr 203 (1 IX), 
cyt. za Materiały do najnowszej historii dziennikarstwa. T. 21. op. cit. s. 93 oraz „Echo Kra­
kowa” 1990, nr 130 (6/8 VII), s. 2: [...] Zarząd „Solidarność Małopolska” [dystansuje się od] 
zmiany kierownictwa „Gazety Krakowskiej’ - Mój stosunek do tej sprawy jest negatywny 
- powiedział Jacek Smagowicz, członek Zarządu Regionu [...] ; protestowała też SdRP, zob. 
„Trybuna” 1990, nr 212 (23 X).

Ustawa o likwidacji RSW przewidywała trzy rozwiązania: nieodpłatne 
przekazanie tytułu spółdzielni dziennikarskiej, sprzedaż w drodze prze­
targu lub przekazanie na rzecz skarbu państwa32. Pierwsze rozwiązanie, 
skądinąd najbardziej kuszące, wymagało zarejestrowania spółdzielni 
dziennikarskiej, zrzeszającej co najmniej połowę pracowników dawnego 
zespołu oraz zgłoszenie formalnego wniosku do Komisji Likwidacyjnej 
w okresie do trzech miesięcy od daty wyjścia ustawy. Ostateczną decyzję 
w sprawie formy przekształcenia miała ogłosić Komisja w odrębnym ak­
cie wykonawczym. Likwidator przejął także bezpośredni nadzór nad 
wszystkimi składnikami likwidowanej Spółdzielni, dysponując uprawnie­
niami równymi władzom statutowym. Wszystko to zmusiło redakcje kra­
kowskich gazet do energicznych przekształceń. Jednocześnie był to okres 
kampanii przed wyborami samorządowymi, a później prezydenckimi, co 
miało swoje dalsze reperkusje.

Na tym tle sytuacja niewygodnej dla opozycji „Gazety Krakowskiej” 
stała się bardzo skomplikowana. 4 lipca T. Schoen podejmuje głośną decy­
zję o usunięciu z redakcji Andrzeja Urbańczyka i powierzeniu gazety Ta­
deuszowi Pikulickiemu 33. Decyzja likwidatora była o tyle kontrowersyj­
na, że był to jeden z ostatnich dzienników kontrolowanych przez SdRP, 
zaś zmiany nie konsultowano ani z małopolską „Solidarnością”, ani 
z dziennikarzami 34. Urbańczyk w ostatnim swoim artykule z żalem napi- 



106 Władysław Kolasa

sal: „Przyśpieszacze nie czekają. Ani na ustawowe i rządowe terminy, na 
prawo wystąpienia o tytuł przez zespół, ani na pojawienie się innych 
chętnych do przejęcia łub kupna pisma"35 36. Wydarzenie to - co znamien­
ne - zbiegało się w czasie z nasilającą się „wojną na górze”, która dopro­
wadziła ostatecznie do podziału w łonie posierpniowej opozycji na obóz 
Lecha Wałęsy i frakcję Tadeusza Mazowieckiego. Gazeta stała się wkrótce 
gorącym orędownikiem tego ostatniego. W pierwszym numerze po prze­
jęciu dziennika napisano: „po ośmiu latach powracają do zespołu [...] 
dziennikarze usunięci w wyniku weryfikacji przeprowadzonej po 
ogłoszeniu stanu wojennego" Wraz z T. Pikulickim do „Gazety Kra­
kowskiej” wrócili pracujący od marca w „Czasie Krakowskim”: Helena La­
zar, Lesław Maleszka, Dorota Terakowska, Maciej Szumowski37, a od 
sierpnia Jerzy Sądecki. Nastąpił wyraźny zwrot w dziejach gazety, z opcji 
lewicowej przesunęła się na umiarkowanie prawicową (ściślej - 
prorządową). W kolejnych miesiącach następuje wyraźne zbliżenie z śro­
dowiskiem „Tygodnika Powszechnego” (liczne przedruki i stały felieton 
Adama Szostkiewicza) oraz wyraźne faworyzowanie Ruchu Obywatel­
skiego Akcja Demokratyczna. Na pierwszej kolumnie pojawia się na­
wiązujące do roku 1981 „żółte logo gazety” i znamienny nadtytuł „Znów 
można, znów wypada”, co łatwo było odczytać jako nawiązanie do sytu­
acji z lat 1980-1981, a jednocześnie odcięcie się od lat późniejszych; 
wbrew zamierzeniom stało się to jednak przyczyną odpływu wielu czy­
telników. Aby jeszcze wyraźniej nawiązać do lat sukcesu w każdym nume­
rze drukowano w odcinkach emigracyjną książkę 13 miesięcy i 13 dni 
Gazety Krakowskiej (London 1985).

35 J. Urbańczyk: Przyspieszenie po krakowsku. „Gazeta Krakowska” 1990, nr 152 
(3 VII), s. 1.

36 Tadeusz Pikulicki redaktorem „Gazety Krakowskiej” . „Gazeta Krakowska” 1990, 
nr 153 (4 VII), s. 1.

37 Były redaktor „Gazeta Krakowskiej”, od marca 1990 członek Komisji Likwidacyj­
nej RSW.

38 J. Jarowiecki: Zmiany w prasie krakowskiej, w tegoż: Studia nad prasą polską XIX 
i XX wieku, Kraków 1977, s. 189.

39 Szczegółowa analiza aktywności „Gazety Krakowskiej” i „Czasu Krakowskiego” 
w kampanii prezydenckiej zob. J. Kołodziej: Prezydencka kampania wyborcza. „Zeszyty 
Prasoznawcze” 1991, nr 3/4, s. 64-81; J. Gąciarz, M. Niezgoda, J. B. Sobczak: Uczestnictwo 
prasy w kampanii wyborczej. „Zeszyty Prasoznawcze” 1991, nr 3/4, s. 52-63.

Jednak, jak tego dowiodły kolejne miesiące, „pamiętny sukces z tam­
tych łat okazał się niemożliwy do powtórzenia"38, dziennik zaś nadmier­
nie uwikłał się w działalność polityczną. Od końca sierpnia przystąpiono 
do agresywnej kampanii prezydenckiej39 lansując kandydaturę T. Mazo­



„Gazeta Krakowska” na tle małopolskiej prasy regionalnej 107

wieckiego 40 (poparcie 69,8%) i przedstawiając L. Wałęsę w złym świetle 
(dezaprobata 63,6%) 41. To z kolei wywołało ostre, pełne inwektyw pole­
miki prasowe toczone na łamach własnych 42 i prowałęsowskiego „Czasu 
Krakowskiego”. Dodać warto, że niebagatelny wpływ na liczbę publikacji 
miał tu fakt udzielenia łamów gazety sztabowi wyborczemu T. Mazowiec­
kiego, którego biuletyn wyborczy „Karta ‘90”43 przybrał formę kolumny 
w dzienniku. Niezależnie od działalności politycznej przygotowywano się 
do prywatyzacji i już 18 sierpnia 1990 utworzono spółkę z o.o. „Wydaw­
nictwo Gazeta Krakowska”, skupiającą 20 dziennikarzy44 i czekano na 
rozstrzygnięcia Komisji Likwidacyjnej. Sytuacja finansowa gazety nie była 
jednak najlepsza (w pierwszym półroczu 1990 r. - 77 min straty) 45 i stale 
się pogarszała w wyniku odpływu czytelników i drastycznego spadku ilo­
ści reklam. Niebawem doszły do tego ujawnione wierzytelności, odziedzi­
czone po poprzedniej ekipie. Niemniej nie przeszkodziło to w powołaniu 
na początku grudnia nowego dodatku: „Dekady Literackiej” - pisma, kt­
óre miało zastąpić zlikwidowane „Życie Literackie” i służyć opozycyjne­
mu Stowarzyszeniu Pisarzy Polskich, którego wielu członków znalazło się 
w nowym zespole gazety. Po wyborczej klęsce T. Mazowieckiego 
w połowie grudnia zmieniono jeszcze kierownictwo, desygnując na no­
wego szefa „Gazety Krakowskiej” Jerzego Sądeckiego46.

40 Artykuł programowy: Rok premiera, „Gazeta Krakowska” 1990, nr 196 (24 VIII), 
s. 1, 2.

41 J. Kołodziej, op. cit. s. 68.
42 Najważniejsze wypowiedzi: T. Pikulicki: Chcę postawić  parę pytań. „Gazeta Krakow­

ska” 1990, nr 248 (24 X), s. 1, 4; L. Maleszka: Do kolegów z „Czasu Krakowskiego" . „Gazeta 
Krakowska” 1990, nr 253 (29 X), s. 4.

43 „Karta '90". Biuletyn wyborczy. Sekcja Prasowa Małopolskiego Komitetu Wy­
borczego Tadeusza Mazowieckiego - red. zespół. W numerze z 5 XI m.in. teksty S. Lema i J. 
J. Szczepańskiego.

44 T. Pikulicki: Chcę postawić parę pytań, op. cit. s. 4.
45 Tamże. Niejasna okazała się kondycja całej Małopolskiej Oficyny Prasowej, wg za­

pewnień T. Pikulickiego do połowy sierpnia MOP przyniosła 248 min zysku, lecz bez 
uwzględnienia długów. Wartość wierzytelności oszacowano później na kilkaset tysięcy; 
w efekcie więc bilans okazał się ujemny. T. Schoen poinformował, że dług ten wyniósł ok. 
0,5 mld zł, zob. tegoż: Tak nie można ani nie wypada. „Gazeta Krakowska” 1991, nr 14 (17 
I), s. 3.

46 Jerzy Sądecki naszym szefem. „Gazeta Krakowska” 1990, nr 291 (14 XII), s. 1, 2.; 
Zmiany w „Gazecie Krakowskiej" . „Czas Krakowski” 1990, nr 192 (12 XII), s. 2; J. Negel- 
schere: W oportunistycznym tyglu. „Tygodnik Opozycyjny” 1990, nr 6/7, s. 18; J. Sądecki 
objął fotel redaktora naczelnego z dn. 13 XII 1990 r.

47 „Monitor Polski” 1991, nr 3, s. 34-39.

W zatwierdzonym 29 października „Planie zagospodarowania 
majątku RSW” 47, ku zdziwieniu wielu redakcji, wynikające z ustawy roz­



108 Władysław Kolasa

wiązanie spółdzielcze nie zyskało większego wsparcia48. Znakomitą więk­
szość politycznie ważnych tytułów, w tym wszystkie krakowskie dzienni­
ki, Komisja zdecydowała się sprywatyzować drogą przetargu (art. 6 usta­
wy). Rozwiązanie to z kolei zmusiło wszystkie zainteresowane gazety do 
ponownej reorganizacji i szukania inwestorów. Ideą prywatyzacji gazety 
drogą przetargu było - używając argumentów Komisji: „stymulowanie 
powstania silnych kapitałowo wydawnictw i grup prasowych, które 
byłyby zdołne nie tytko do utrzymania się na rynku, ałe także inwesto­
wania, prowadzenia działalności marketingowej i długofalowej polity­
ki wydawniczej [...]” . Dodano przy tym, że przy podejmowaniu decyzji 
przetargowej 150 „[...] niezależnie od ocen ekonomicznych powinny 
być także uwzględnione uwarunkowania społeczne i polityczne [oraz 
że] mogą być one nawet decydujące w niektórych przypadkach”49. Taki 
tryb postępowania, jakkolwiek stwarzał Komisji szerokie pole manewru, 
prowadził do dość arbitralnych rozstrzygnięć i narażał Komisję przez na­
ciski polityczne50. Parcia takie, głównie ze strony Porozumienia Cen­
trum, nasiliły się po klęsce wyborczej i dymisji gabinetu T. Mazowieckie­
go. Już w grudniu 1990 r. pod presją opublikowanej krytyki ze strony PC 
ustąpił krakowski pełnomocnik Komisji T. Schoen51; w miesiąc później 
w czasie przetargu o „Gazetę Krakowską” działacze tej partii wystąpili z li­
stem, w którym domagali się rozstrzygnięć na korzyść Magistratu grożąc, 
że w razie odmowy wystąpią o zmianę Komisji52.

48 Nieoficjalne informacje o takim rozwiązaniu opublikowano znacznie wcześniej, np. 
E. Łosińska: Za ile pójdą krakowskie gazety. „Czas Krakowski” 1990, nr 128 (27 IX), s. 1, 5.

49 Plan zagospodarowania majątku RSW „Prasa-Książka-Ruch" ustalony na posie­
dzeniu Komisji Likwidacyjnej RSW „Prasa-Książka-Ruch” (2.10.1990). W: Materiały do 
najnowszej historii dziennikarstwa. T. 20. op. cit. s. 119-120, 123.

50 Por. A. Grajewski: Bitwa o prasę. Krótki zarys likwidacji koncernu prasowego RSW. 
„Więź” 1992, nr 11, s. 54-57.

51 „[...] Porozumienie Centrum w Krakowie opublikowało stanowisko krytykujące 
poczynania Komisji Likwidacyjnej [...] mówi się o rychłej rezygnacji Tomasza Schoena 
[...]” - Zmiany w „Gazecie Krakowskiej” „Czas Krakowski” 1990, nr 192 (12 XII), s. 2; T. 
Schoen ustąpił z dn. 31 XII 1990 r. tłumacząc swoją rezygnację względami osobistymi „[...] 
jestem dyrektorem National Busines Sernice (firma konsultingowa) [...] moja rezygnacja 
nie ma związku ze zmianą likwidatora RSW, ani żadnymi naciskami. Pełnię funkcję do 
końca roku, poszukuje zastępcy [...]” cyt. za: Rezygnacja zamiast likwidacji. „Gazeta Wy­
borcza” 1990, nr 280, dod. „Gazeta w Krakowie” nr 158, s. 1. Od 1 stycznia do 13 lutego 19- 
91 KWP nie miało formalnego pełnomocnika Komisji Likwidacyjnej. Funkcję tę objął dopie­
ro 14 lutego zastępca b. KWP ds. wydawniczych, Waldemar Piętka - por. „Zdanie” za stó­
wkę. „Gazeta Wyborcza” 1991, nr 57 (8 III), dod. „Gazeta w Krakowie”, s. I.

52 Por. A. Grajewski: Bitwa o prasę. Krótki zarys likwidacji koncernu prasowego RSW. 
op. cit., s. 56, przyp. 13-



„Gazeta Krakowska” na tle małopolskiej prasy regionalnej 109

„Gazeta Krakowska” była pierwszą z małopolskich gazet wystawio­
nych na przetarg. Po krótkim okresie składania ofert (od 6 do 27 XII 1990 
r.)53, już 16 stycznia 1991 przystąpiono do procedury54. Wśród oferent­
ów znaleźli się: Spółka „Irsa” Józefa Grabskiego (zadeklarowano 4 mld zł); 
Zarząd Miasta Krakowa (0,5 mld zł); Krakowskie Towarzystwo Prze­
mysłowe (40.000 $) i Wydawnictwo „Gazeta Krakowska” (2,5 mld zł). Na 
posiedzeniu odczytano dodatkowo: stanowisko Regionalnego Biura PC, 
protestującego przeciwko sprzedaży pisma dziennikarzom tej gazety; in­
formację Zarządu RMK, że 11 stycznia podwyższono kwotę oferty do 4 
mld zł; pismo grupy radnych miasta Krakowa, protestujących przeciwko 
uchwale o podwyższeniu kwoty oferty RMK oraz wyjaśnienia T. Schoena 
w sprawie zarzutów o niegospodarność55. W dniu następnym, w czasie 
głosowania, w którym nie brał udziału członek Komisji M. Szumowski, 
podjęto jednogłośnie decyzję przyznającą tytuł Wydawnictwu „Gazeta 
Krakowska”. Rzecznik Komisji - Andrzej Notkowski wyjaśnił później, że 
odrzucono najwyższą finansowo ofertę Spółki „Irsa”, gdyż w była ona 
w 80% procentach kontrolowana przez kapitał zagraniczny, co jest 
sprzeczne z zaleceniami Komisji Kultury i Środków Przekazu oraz 
uchwałą Rady Ministrów o ochronie polskiego rynku prasowego przed 
dominacją obcego kapitału; zaś decyzja RMK o podwyższeniu kwoty do 
4 mld zapadła dzień po otwarciu przetargu - stąd nie mogła wywrzeć 
skutków prawnych56. Formalna zmiana właściciela nastąpiła dopiero 
1 marca 1991. W artykule wstępnym „Gazety” napisano: „Krakowska”jest 
dziś zupełnie inną gazetą niż ta, którą pamiętają Czytelnicy po 13 grud­
nia 1981 roku. Odeszli piewcy stanu wojennego i partyjne kierownic­
two. Powrócili ci, którzy w stanie wojennym musieli odejść. Dziś od­
wołujemy się do tradycji „Gazety Krakowskiej” z lat 1980-1981, gdy jej 
redaktorem był Maciej Szumowski. Była ona wówczas uznawana przez 

53 „Rzeczpospolita” 1990, nr 284 (6 XII); M. Oramus: Czas na „Gazetę Krakowską”. 
„Czas Krakowski” 1990, nr 203 (28 XII), s. 3.

54 Procedura przetargowa składała się z trzech etapów: publicznego otwarcia ofert, 
konsultacji i zbierania opinii oraz zamkniętego posiedzenia, na którym zapadała decyzja.

55 Wyjaśnienia opublikowano, zob. T. Schoen: Tak nie można ani nie wypada. „Gaze­
ta Krakowska” 1991, nr 14 (17 I), s. 3.

56 Por. Kupili sami siebie. „Czas Krakowski” 1991, nr 15 (18 I), s. 1, 2; Kupiliśmy „Ga­
zetę Krakowską". „Gazeta Krakowska” 1991, nr 15 (18 I), s. 1. Dziennikarze poinformowali 
ponadto, że niezadowolony „[...] sekretariat krakowskiego biura PC skierował list protesta­
cyjny na ręce prezydenta RP Lecha Wałęsy, premiera Jana K. Bieleckiego oraz Sejmu. Tele­
gram protestacyjny wystosował też były wiceprezydent Krakowa, poseł OKP Edward No­
wak [...]”, tamże.



110 Władysław Kolasa

prasę zachodnich demokracji - dzięki swej odwadze i profesjonalizmo­
wi - za najlepiej redagowany dziennik Europy Wschodniej i poin­
formowano, że dziś „[...] spółka skupia dziennikarzy i pisarzy. W na­
szym gronie są niezależni redaktorzy prasy podziemnej, koledzy z „Ty­
godnika Powszechnego” oraz część dawnego zespołu. W spółdzielni są 
również krakowscy literaci ze Stowarzyszenia Pisarzy Polskich, reda­
gujący „Dekadę Literacką”. Udziały w naszym przedsięwzięciu ma Bank 
Handlowo-Kredytowy S.A. w Katowicach; dzięki jego pieniądzom możli­
we było kupno pisma”5'7.

[Od redakcji]'. „Gazeta Krakowska” 1991, nr 51 (1 III), s. 1.

* 
* *

Kolejne przetargi nie wywołały już tylu emocji. W końcu marca sprze­
dano „Echo Krakowa” (1,5 mld zł.), w kwietniu „Dziennik Polski” (8 mld) 
i sportowe „Tempo” (1 mld). Jesienią nowego nabywcę znalazły Prasowe 
Zakłady Graficzne, zakupione przez Polsko-Amerykańskie Towarzystwo 
Prasowe (87,2 mld zł); 31 marca 1992 ogromny „Wieżowiec Prasy” przy 
Al. Pokoju przekazano krakowskiemu Urzędowi Rejonowemu. Inne 
składniki majątkowe RSW sukcesywnie przechodziły do rąk nowych 
właścicieli. Tym faktem zamknięto proces prywatyzacji w pionie wydaw­
niczym Krakowskiego Wydawnictwa Prasowego. Po krótkim okresie 
przejściowym związanym z reorganizacją i tworzeniem przez każdą re­
dakcję z osobna odrębnych: administracji, biur ogłoszeń, organizacją 
transportu, kolportażu i renegocjacją umów - rozpoczął się nowy okres 
w dziejach krakowskiego dziennikarstwa.

Równolegle do dokonujących się przemian w starych gazetach Kra­
kowskiego Wydawnictwa Prasowego na rynek wkroczyły niezależne ini­
cjatywy wydawnicze. Już w lutym 1990 r. zaczęto wydawać krakowską 
mutację „Gazety Wyborczej”. W marcu dołączyły jeszcze dwie: prywatna 
„Depesza” oraz wydawany przez dziennikarzy podziemnej „Arki” dzien­
nik „Czas Krakowski”. Na krakowskim rynku prasowym zrobiło się bar­
dzo ciasno; wliczając sportowe „Tempo” ukazywało się tu aż 7 gazet re­
gionalnych, co było zjawiskiem bezprecedensowym i szybko przerodziło 
się w walkę o przetrwanie. Konkurencji tej nie wytrzymała tylko małofor- 
matowa „Depesza”, która okazała się efemerydą i zniknęła po roku (póź­
niej podobny los spotkał powołany latem 1992 i wydawany tylko przez 
pół roku „Małopolski Nowy Świat”); inne gazety wkroczyły w bardziej doj- * 

57



„Gazeta Krakowska” na tle małopolskiej prasy regionalnej 111

rzałe stadium ekonomicznej konfrontacji, walcząc o czytelnika przez kil­
ka następnych lat.

Od 1992 roku tempo przemian osłabło i gazety stanęły do walki o czy­
telnika i rynek reklam. Nastąpił czas eksperymentów i przemian jakościo­
wych. Równolegle następował - zbagatelizowany przez likwidatorów 
RSW - tzw. proces powtórnej prywatyzacji, czyli przejmowania udziałów 
przez mocniejsze finansowo spółki i wchodzenia zagranicznego kapitału. 
Wszystkie redakcje inwestowały ogromne środki finansowe w moderni­
zację warsztatu pracy, by sprostać coraz silniejszej konkurencji. W krótk­
im czasie gazety wyposażono w sprzęt komputerowy, a proces składu 
przeniesiono z drukarni do redakcji, likwidując redakcje nocne. Kolejno, 
w miarę możliwości technicznych modernizujących się drukarni, prze­
chodzono z typografii na druk offsetowy, który stanowiąc nową jakość 
umożliwiał dalsze przemiany, w tym kilkukrotny wzrost objętości. Niep­
orównywalnie większego znaczenia dla ekonomicznego bytu prasy na­
brały reklamy, których udział w strukturze przychodów uległ głębokiemu 
przesunięciu: z niecałych 28% w 1988 r. do ponad 68% w 1997. Na zjawi­
sko to, jak wolno przypuszczać, w niemałym stopniu złożyło się słabnące 
czytelnictwo dzienników regionalnych; wskaźnik ten spadł z 69 do 42%. 
Z drugiej strony wpływała na to również dynamika rynku reklamy praso­
wej; jej wskaźnik, ze względu na wzmożone procesy prywatyzacyjne rósł 
w oszałamiającym tempie niemal 50% rocznie58. Pogoń za czytelnikiem 
i polityka ekspansji skłoniła gazety do eksperymentów. Wprowadzono 
liczne kolumny, później dodatki, a z czasem rozbudowany system muta­
cji, rozwijając tym samym nową formułę istnienia w regionie. Zmiany do­
tknęły też samego sposobu pisania i języka wypowiedzi. Dziennikarski 
wyraz przeszedł znamienną ewolucję od form przepojonych schematy­
zmem i nowomową do form bliskich mowie potocznej59 Równie szybko 
zauważono, że leninowskie pojmowanie prasy nie służy sukcesowi ko­
mercyjnemu, co zaczęło się przejawiać w coraz mocniejszym dystansowa­
niu się od polityki. Pisma o wyraźnym obliczu ideowym - jak pokazały ko­
lejne lata - wyszły z rywalizacji bardzo osłabione (np. „Gazeta Krakow­
ska” do 1994 r.) lub zniknęły z rynku („Depesza”, „Małopolski Nowy

58 Por. ABC reklamy prasowej. Poznań 1998, s. 2-3 [dod. do „Press” 1998, nr 2]; Agora 
SA z siedzibą w Warszawie. Prospekt emisyjny. Warszawa 1998, s. 77; M. Tetryn: Gazeta re­
klamowa. „Aida Media” 1996, nr 6, s. 7.

59 Por. G. Majkowska, H. Satkiewicz: Język w mediach. W: Polszczyzna 2000. Pod red. 
Walerego Pisarka. Kraków 1999, s. 181-196; A. Zagrodnikowa: Słownictwo i frazeologia. 
„Zeszyty Prasoznawcze” 1991, nr 1/2, s. 138-148.



112 Władysław Kołasa

Świat”, „Czas Krakowski”). Można nawet mówić o głębokiej transformacji 
funkcji prasy: dominujący jeszcze w PRL-u model organu zależnego od 
politycznego dysponenta zastąpiła zależność ekonomiczna od reklamo- 
dawcy.

* 
* *

60 Wyd. 1, 2, 3, 4 (Podhale, Spisz, Orawa) - od 1993 r. zaniechane.
61 [Bank Handlowo-Kredytowy w Katowicach w stanie likwidacji], „Gazeta Krakow­

ska” 1992, nr 78 (1 IV), s. 2; Ankieta dot. „Gazety Krakowskiej” 1990—1994, rozmowa z J. Są­
deckim (18 I 2000 r.), notatki w posiadaniu autora.

Rynkowa sytuacja „Gazety Krakowskiej” po zmianie właściciela nie 
była szczególnie korzystna. Gazeta nie miała tradycji zbierania reklam 
i nie cieszyła się zbytnią popularnością w kręgach wielkomiejskich, a do­
datkowe zagrożenie stwarzała konkurencja „Czasu Krakowskiego” i „Ga­
zety w Krakowie”. Pozostawało więc umacniać pozycję w regionie, gdzie 
gazeta była tradycyjnie czytana i starać się utrzymać krakowski stan posia­
dania. Intensywną akcję promocyjną rozpoczęto od lipca 1991 r. Zmie­
niono podtytuł na „dziennik Polski Południowej” (bielskie, katowickie, 
krakowskie, nowosądeckie, tarnowskie), wprowadzono czwartą mutację 
(Zakopane)60 i wyraźnie zainteresowano się reklamami. W krótkim cza­
sie ich poziom wzrósł z 20 do 35%. Towarzyszył temu wyraźny zwrot ku 
sprawom regionu i tematyce społecznej. Utrzymał się jednak prounijny 
wizerunek gazety wciąż mocno zaangażowanej w bieżące życie politycz­
ne. Kolumny gazety nadal żywo i spektakularnie reagowały na posunięcia 
politycznych oponentów. Co więcej: zabierano głos na tematy nader dra­
żliwe, by wymienić tylko: ustawę antyaborcyjną czy polityczne aspiracje 
Kościoła, a to raczej nie służyło rynkowej promocji. Pogłębiała to pa­
nująca w redakcji dwuwładza: z jednej strony pragmatyczny redaktor Je­
rzy Sądecki, z drugiej - usposobiona ideologicznie Dorota Terakowska, 
co nieuchronnie prowadziło do konfliktów. Złym partnerem okazał się 
też główny udziałowiec spółki, katowicki Bank Handlowo-Kredytowy 
(50% udziałów). W wyniku wplątania się w aferę ART-B już od październi­
ka 1991 r. w banku wprowadzono zarząd komisaryczny, a następnie (od 
kwietnia 1992) postawiono w stan likwidacji; wcześniej poinformowano 
na łamach gazety, że „przez cały rok [partner] nie wywiązywał się z istot­
nych zobowiązań jakie składał naszej gazecie w Ustach intencyjnych 
i podczas przetargu" 61. Do listopada 1992 toczyło się postępowanie li­
kwidacyjne i ostatecznie udziały „Gazety Krakowskiej” zostały odkupione 



„Gazeta Krakowska" na tle małopolskiej prasy regionalnej 113

przez francuskiego magnata prasowego R. Hersanta62 *. Nowy właściciel 
zadeklarował, że „ nie będzie ingerował w charakter pisma ani zwalniał 
dziennikarzy oraz pozostawi redakcji swobodę w podejmowaniu decy­
zji” [...] zobowiązał się także do [jej] skomputeryzowania [...] w prze­
ciągu kilku miesięcy i wybudowania drukarni”65.

62 Hersant w „Krakowskiej". „Małopolski Nowy Świat” 1992, nr 58 (28 IX), s. 2; „Echo 
Krakowa” 1992, nr 226 (18 XI), s. 2; Ósmy tytuł Hersanta. „Gazeta Wyborcza” (wyd. A) 19- 
92, nr 271 (18 XI), s. 2. O wykup udziałów „Gazety Krakowskiej” starali się również: Rada 
Miasta Krakowa wespół z Wydawnictwem .Jagiellonia”, Orkla Media i Polsko-Amerykańskie 
Towarzystwo Prasowe.

65 Ósmy tytuł Hersanta. op. cit., s. 2; por. Gazeta. Wczoraj krakowska, dziś francuska. 
„Dziennik Polski” 1992, nr 269 (18 XI), s. 1, 2.

64 Por. Handel ze znakiem zapytania. „Czas Krakowski” 1992, nr 250 (17 XII), s. 3; 
Hersant nabył udziały legalnie. „Gazeta Krakowska” 1992, nr 293 (16 XII), s. 3. Transakcji 
tej dokonano wbrew umowie zawartej pomiędzy Wydawnictwem „Gazeta Krakowska” 
a Bankiem Handlowo-Kredytowym, gdzie zastrzeżono, że na przeniesienie udziałów winno 
wyrazić zgodę zgromadzenie wspólników (§ 16 umowy), tamże.

65 Według doniesień prasowych miało to związek z przejęciem przez Hersanta 100% 
udziałów w „Gazecie Krakowskiej”, zob. „Polityka” 1994, nr 25, s. 2; Hersant sukcesywnie 
wykupywał udziały w „Gazecie Krakowskiej”, osiągając do kwietnia 1994 aż 99,7% 
udziałów; ostatnie wykupił do 30 kwietnia i uzyskał pełną kontrolę nad wydawnictwem, 
zob. Z. Bajka: Kapitał zagraniczny w polskich mediach, [w:] Pięciolecie transformacji 
(1989-1994), Warszawa 1995, s. 92.

Szybko jednak pojawiły się wątpliwości. Wyszło na jaw, że udziały 10 
spółek wydających dzienniki (m.in. „Gazety Krakowskiej” i „Echa Krako­
wa”) wyprowadzono z BHK jeszcze w sierpniu 1991 r. jako aport do ta­
jemniczej spółki SHIP. Jednak transakcję w odniesieniu do „Gazety Kra­
kowskiej” po kilku miesiącach procesów sądowych udało się unieważnić 
i odzyskać kontrolę nad udziałami64. Najbliższy rok współpracy z Hersan- 
tem nie przyniósł żadnych rewolucyjnych zmian. Wzrosła objętość do 
10-16 s., wprowadzono kilka nowych kolumn (np. „Chudy portfel”), do 
wydania weekendowego kolorową wkładkę, a do redakcji komputery. In­
tensywnie zaś grano w gry prasowe, choć - jak czas pokazał - nie był to 
zabieg marketingowy, lecz pogoń za konkurencją, nie przynosząca 
w dłuższej perspektywie trwałych efektów. Przedłużał się natomiast, 
głównie ze względu na opieszałość drukarni, okres wyczekiwania w prze­
jściu na offset, co po licznych perturbacjach i dzięki sporym nakładom fi­
nansowym udało się osiągnąć dopiero 22 kwietnia 1994 r. Do znaczącego 
zwrotu doszło latem. Najpierw nieoczekiwanie 10 czerwca redaktora Je­
rzego Sądeckiego zastąpił Ryszard Niemiec65, w miesiąc później redakcja 
dostała wymówienie lokalu na Wielopolu, gdyż nowym jego właścicielem 



114 Władysław Kolasa

stała się konkurencyjna Jagiellonia”66; „Gazeta Krakowska” wraz z „Tem­
pem” przeniosła się do budynku na ul. Warneńczyka 14 67. Na domiar 
złego borykający się z kłopotami finansowymi na rynku francuskim Her- 
sant sprzedał we wrześniu swoje lokalne gazety w Polsce bawarskiej fir­
mie Passauer Neue Presse68. Finansowa sytuacja dziennika była drama­
tyczna - rok 1994 zamknięto stratą 6 mld zł69. Nakład spadł do niespełna 
30 tys. egz.70 i coraz więcej reklam

66 Budynek przy ul. Wielopole 1, tzw. „Pałac Prasy” przed wojną należał do wydawcy 
„IKC-a”, Mariana Dąbrowskiego; po wojnie został nieprawnie zracjonalizowany. W lutym 
1994 r. spadkobierca M. Dąbrowskiego Adam Radzikowski, korzystając z prawa pierwoku­
pu wszedł w posiadanie budynku, zob. Pałac Prasy z szansą na dawną świetność. „Dzien­
nik Polski” 1994, nr 39 (16 II), s. 1. Niebawem nowy właściciel odsprzedał 80% udziałów 
Wydawnictwu Jagiellonia”. Poprzednio (od dnia przetargu) decyzją likwidatora poszczegó­
lne redakcje i wydawnictwa zajmowały wcześniej przydzielone pomieszczenia, rozliczając 
się odpowiednio do zajmowanej powierzchni: Jagiellonia” - 20,5%; „Echo Krakowa” - 20, 
5%; „Tempo” - 9,9%; „Gazeta Krakowska” - 25%; inne firmy - 13, 2%, zob. [Informacja dla 
w/w o średnim koszcie utrzymania budynku], brak daty, podpis, gł. księgowy Teresa Góre­
cka, Archiwum Jagiellonii”, kopia w posiadaniu autora.

67 Nareszcie na własnym. „Gazeta Krakowska” 1994, nr 151 (4 VII), s. 1, 2.
68 B. Modrzejewska, G. Sieczkowski: Hersant sprzedał gazety lokalne. „Rzeczpospoli­

ta” 1994 (17 IX); Z. Bajka: Kapitał zagraniczny w polskiej prasie. W: Media i dziennikar­
stwo w Polsce 1989-1995. Kraków 1996, s.145; szerzej o działalności Hersanta: P. Kasznia: 
Papież francuskiej prasy. „Rzeczpospolita” 1996 (23 IV); R. Malik: Polski rozdział. „Rzecz­
pospolita” 1996 (23 IV).

69 Ankieta dot. „Gazety Krakowskiej” 1994—1999, rozmowa z R. Niemcem (31 I 2000 
r.), notatki w posiadaniu autora.

70 Oszacowanie własne na podstawie danych retrospektywnych Jagiellonii”: Analiza 
sprzedaży. Maj 1999 [raport niepublikowany Wydawnictwa Jagiellonia”].

71 Ankieta dot. „Gazety Krakowskiej” 1994—1999, op. cit.
72 Dokument dostępny w red. „Gazety Krakowskiej” (1994 r.)
73 Pojawiła się ponownie w roku 1997.

zabierała konkurencja. W zespole - jak wspomina R. Niemiec71 - na 
ponad 60 dziennikarzy tylko 7 miało dziennikarskie wykształcenie. 
W przygotowanym jeszcze przez poprzednią redakcję biznesplanie72 
przewidywano, że uzdrowienie sytuacji wymagać będzie kwoty 4,9 mld 
zł. Podjęto radykalną zamianę formuły i już od wiosny 1995 drukowano 
24 kolumny małego formatu wzorowanego na francuskim „La Depeche”. 
Zrezygnowano z ambitnej publicystki, wypowiedzi stały się krótsze a ję­
zyk kolokwialny; gazecie stopniowo przybywało ilustracji i reportażu, 
a teksty cechował pragmatyzm i zbliżenie do życia codziennego. Wyra­
źnie spadło zainteresowanie polityką. Szczególny nacisk położono na 
umacnianie pozycji w regionie, rezygnując nawet przejściowo z kolumny 
miejskiej73. Zainwestowano w mutacje i wprowadzono kolumny tema­



„ Gazeta Krakowska " na tle małopolskiej prasy regionalnej 115

tyczne (m.in. „Wokół Domu”, „Autosalon”, „Gazeta Turystyczna”, „Twoje 
Zdrowie”, „Mops”), a później kontrowersyjny dodatek bezpłatnych 
ogłoszeń „Gratka”. Od 12 maja 1997 przejęto tytuł od likwidowanego 
„Echa Krakowa” i uczyniono zeń miejski dodatek do mutacji krakow­
skiej 74. Analogiczne dodatki (do 1998 r. jako kolumny) mają też pozostałe 
wydania: „Gazeta Tarnowska” (wyd. tarnowskie); „Gazeta Nowosądecka” 
(wyd. nowosądeckie); „Gazeta Podhalańska” (Nowy Targ, Zakopane); od 
31 XII 1998 „Gazeta Małopolska”75 (Oświęcim, Wadowice). W efekcie 
więc codziennie redagowanych jest ok. 24 kolumn podstawowego 
grzbietu oraz pięć ośmiostronicowych wkładek regionalnych, co daje 
łączny efekt w postaci ok. 64 kolumn. Ważniejsze dane imitowanych 
wkładek przybliża poniższa tabela 2b.

74 Poprzednio na krótko ukazywał się wznowiony w 1997 r. dodatek „Express Kra­
kowski” (wcześniej jako kolumna). Z dawnego zespołu „Echa Krakowa” znalazł tam pracę 
tylko A. Ziemianin.

75 W okresie od 16 IX 1999 do stycznia 1999 r. na tym terenie nurtowano „Echo Kra­
kowa” (wyd. A); w Krakowie ukazywało się równolegle „Echo Krakowa” (wyd. A, B).

76 Do stycznia 1999 jako „Gazeta Sportowa”
77 Transakcji dokonano w grudniu 1996 r., A. Gębarowski: Dwie w jednym ręku. 

„Świat Druku” 1997, nr 3, s. 116-119.
78 J. Sądecki: Upadki i wzloty. „Rzeczpospolita” 1997, nr 199 (27 VIII), s. 4.
79 Dzienniki' 99- Raport specjalny [„Media Polska’’], wrzesień 1999- Red. Elżbieta Ki­

sielewska. Warszawa 1999, s. 16.

Prócz rozbudowanej sieci mutacji i kolumn tematycznych wydawany 
jest poniedziałkowy dodatek sportowy „Piłkarz”76, w piątek dodatek tele­
wizyjny oraz tzw. gazetki gminne, zwykle 2 razy rocznie dla każdej z więk­
szych gmin małopolski (np. „Gazeta w Chrzanowie”). Wraz z rozwojem 
sieci rozbudowano oddziały i redakcję. Od września 1997 przeprowadzo­
no się wraz z redakcją „Tempa” do wolnych pomieszczeń drukarni na Al. 
Pokoju 3, odkupionej wcześniej od Polsko-Amerykańskiego Towarzystwa 
Prasowego przez Passauer Neue Presse77. Zmiany wprowadzone po 
1994 r. dawały stopniowe efekty: już w roku 1997 - wg zapewnień R. 
Niemca - udało się zlikwidować deficyt78. Z wolna podnosił się nakład 
(w roku 1999 - 47 tys. egz. w dzień powszedni i 112 tys. w piątki) 79 oraz 
udział na rynkach lokalnych, gdzie „Gazeta Krakowska” stała się niekwe­
stionowanym liderem (Tarnów - 50-60% rynku; Nowy Sącz - 45-55%), 
choć znacznie słabiej sprzedaje się w Krakowie - (8-10% rynku). Udział 
w rynku reklamy wzrósł z 14% w roku 1996 do ok. 20% w 1999, 
a ogłoszeń drobnych do ok. 23%80, w czym pewną rolą odegrała „Grat­
ka”81 i przejęcie czytelników „Echa Krakowa”82.



116 Władysław Kolasa
Ta

b.
 2b

. W
kł

ad
ki

 re
gi

on
al

ne
 „G

az
et

y K
ra

ko
w

sk
ie

j”

N
ak

ła
d 

dz
ie

nn
y 

[e
gz

.]

16
43

0 O 
0\ 
CM
O
T—« 56

20

16
34

0

16
58

0

65
26

0

D
an

e w
g 

sta
nu

 z 
po

ło
wy

 2
00

0 
ro

ku
.

* k
ol

um
ny

 w
g w

yd
an

ia
 z 

14
 lu

te
go

 20
00

.

Si
ed

zi
ba

 re
da

kc
ji 

Li
cz

ba
 dz

ie
nn

ik
ar

zy

K
RA

K
Ó

W
; 13

 dz
ie

nn
ik

ar
zy

: 
D

an
ut

a G
ór

sz
cz

yk
 (k

ie
r )

, 
Pr

ze
m

ys
ła

w
 K

oc
ur

 (z
-c

a)

Cz
te

ry
 ze

sp
oł

y 
-1

5 d
zi

en
ni

ka
­

rz
y;

 Le
ch

 K
łe

cz
ek

 (k
ie

r )
; 

CH
RZ

A
N

Ó
W

 - 2
 dz

ie
nn

ik
ar

zy
; 

O
LK

U
SZ

 - 
4;

 OŚ
W

IĘ
CI

M
 - 

4;
W

A
D

O
W

IC
E 

- 4

N
O

W
Y

 T
A

RG
 - 1

2 d
zi

en
ni

ka
­

rz
y;

 Pi
ot

r D
ob

os
z (

ki
er

.)

N
O

W
Y

 SĄ
CZ

 - 1
1 d

zi
en

ni
ka

­
rz

y;
 A

nd
rz

ej
 Za

ry
ch

 (k
ie

r.)

TA
RN

Ó
W

 - 1
2 d

zi
en

ni
ka

rz
y;

 
Zy

gm
un

t S
zy

ch
 (k

ie
r.)

; k
or

e­
sp

on
de

nc
i w

: D
ęb

ic
y,

 Bo
ch

ni
, 

Br
ze

sk
u i

 N
ow

ym
 W

iśn
ic

zu

63
 dz

ie
nn

ik
ar

zy
 w

 te
re

ni
e

St
ał

e k
ol

um
ny

 gm
in

ne
 

i z
po

w
ia

to
w

e
*

K
ra

kó
w

, P
od

kr
ak

ow
sk

ie
,[n

ie
­

sy
ste

m
at

yc
zn

ie
 kt

ór
aś

 z 
dz

ie
l­

ni
c K

ra
ko

w
a]

M
ał

op
ol

sk
a,

 W
ad

ow
ic

e,
 C

hr
z­

an
ów

, O
św

ię
ci

m
, O

lk
us

z

Po
dh

al
e,

 N
ow

y 
Ta

rg
, Z

ak
op

a­
ne

, B
uk

ow
in

a,
 Su

ch
a B

es
ki

dz
­

ka N
ow

os
ąd

ec
ki

e,
 Li

m
an

ow
a,

 
G

or
lic

e

Ta
rn

ow
sk

ie
, B

oc
hn

ia
-B

rz
es

ko
, 

D
ęb

ic
a

Te
re

n m
ut

ow
an

ia

K
ra

kó
w

, K
rz

es
zo

w
ic

e,
 M

ie
ch

ów
, M

yś
le

­
ni

ce
, N

ie
po

ło
m

ic
e,

 Pr
os

zo
w

ic
e,

 Sk
aw

i­
na

, S
ka

ła
, W

ie
lic

zk
a

Ch
rz

an
ów

, O
lk

us
z,

 O
św

ię
ci

m
, W

ad
ow

i­
ce

, A
nd

ry
ch

ów
, T

rz
eb

in
ia

, C
he

łm
ek

, 
K

al
w

ar
ia

, K
ęt

y,
 Br

ze
sz

cz
e,

 A
lw

er
ni

a,
 Bu

­
ko

w
no

, B
ol

es
ła

w
, L

ib
ią

ż,
 W

ol
br

om
, K

lu
­

cz
e,

 Sł
aw

kó
w

, T
rz

yc
ią

ż,
 Z

at
or

Ja
bł

on
ka

, J
or

da
nó

w
, K

ro
śc

ie
nk

o,
 M

ak
­

ów
 Po

dh
al

ań
sk

i, N
ow

y 
Ta

rg
, R

ab
ka

, S
u­

ch
a B

es
ki

dz
ka

, S
zc

za
w

ni
ca

, Z
ak

op
an

e

N
ow

y S
ąc

z,
 Bi

ec
z,

 G
or

lic
e,

 K
ry

ni
ca

, L
i­

m
an

ow
a,

 G
ry

bó
w

, M
us

zy
na

, P
iw

ni
cz

na
,

M
sz

an
a D

ol
na

Ta
rn

ów
, D

ęb
ic

a,
 B

oc
hn

ia
, B

rz
es

ko
, Ż

ab
­

no
, R

ad
om

yś
l W

lk
., D

ąb
ro

w
a T

ar
no

w
­

sk
a,

 N
ow

y'
 W

iśn
ic

z,
 Pi

lz
no

, T
uc

hó
w

57
 m

ia
st 

i g
m

in

Ty
tu

ł

Ec
ho

 K
ra

ko
w

a

G
az

et
a M

ał
op

ol
sk

a

G
az

et
a P

od
ha

la
ńs

ka

G
az

et
a N

ow
os

ąd
ec

­
ka

G
az

et
a T

ar
no

w
sk

a

Ra
ze

m
 m

ut
ac

je



„Gazeta Krakowska’’ na tle małopolskiej prasy regionalnej 117

Znamienną cechą transformacji była ewolucja zainteresowań poszcz­
ególnych gazet. Odpowiednio do potrzeb hipotetycznego czytelnika, do 
którego tytuł był kierowany i w miarę możliwości redakcji realizowano 
różne wizje dziennika. U progu dekady (zob. tab. 2) najwięcej miejsca - 
zwykle eksponowanego - poświęcano zagadnieniom społeczno-politycz­
nym (30-56%); słabiej interesowano się kulturą (8-17%), sportem 
(4-11%) oraz tematyką magazynową (5-10%); reklamy i ogłoszenia stano­
wiły od 6 do 28%. Niemal nieobecna była natomiast gospodarka (do 3%). 
Pisma miały wyraźne profile: „Gazeta Krakowska” - jak każdy organ PZPR 
- pisała najwięcej o wydarzeniach krajowych (32,5%), nieco mniej o lo­
kalnych (10,2%) i kulturze (14,0%), zapominając niemal o inseratach 
(6,5%); w „Dzienniku Polskim” mniej było o sprawach krajowych (18,9%), 
za to więcej miejsca poświęcano wydarzeniom lokalnym (12,5%), intere­
sowano się tematyką magazynową (10,3%) i słynął z ogłoszeń preferowa­
no ogłoszenia (28,9%); „Echo Krakowa” niemal na równi interesowało się 
sprawami lokalnymi (17,1%), kulturą (17,5%) i reklamami (17,5%), szcze­
gólnie dbając o sport (11,2%) i teksty magazynowe (10,6%).

Ten układ treści ten po dziewięciu latach uległ głębokiemu przesunię­
ciu (zob. tab. 3): miejsce aktualności społeczno-politycznych, których po­
wierzchnia spadła do 9-29% zajęły reklamy (28-54%), mniej miejsca po­
święca się kulturze (4-10%), a w pozostałych działach nastąpiła wyraźna 
polaryzacja zainteresowań. „Dziennik Polski” postrzegany jako pismo in­
teligenckie, ma charakter uniwersalny: żywo interesuje się sprawami kra­
jowymi (5,8%) i lokalnymi (7,4%), ceni sport (9,18%), kulturę (5,7%), na­
ukę (3,7%) i wyróżnia się zainteresowaniami gospodarką (7,1%); reklamy 
zajmują tu 38,3%, w czym niemal 2,3% to nekrologi. „Gazetę Krakowską” 
- tradycyjnie obecną w terenie - najbardziej interesują sprawy lokalne 
(17,0%) i regionalne (6,8%); wiele miejsca poświęca też sprawom sportu

80 Dane liczbowe wg: Analiza sprzedaży. Maj 1999 [raport niepublikowany Wydaw­
nictwa Jagiellonia”].

81 Przeciw praktyce zamieszczania bezpłatnych ogłoszeń w „Gazecie Krakowskiej” 
Wydawnictwo Jagiellonia” skierowało pozew sądowy. Po kilku rozprawach Sąd Apelacyjny 
w Krakowie orzekł, że „Gazeta Krakowska” dopuściła się dumpingu i winna zaprzestać dru­
kowania bezpłatnych ogłoszeń. Obie strony wniosły jednak kasację do Sądu Najwyższego, 
zob. A. Grzeszak: Ale gratka. „Polityka” 2000, nr 3 (15 I), s. 57—58.

82 Po wchłonięciu „Echa Krakowa” „Gazecie Krakowskiej” przybyło ok. 1 tys. czyt­
elników tej gazety, zob. J. Sądecki: Upadki i wzloty. „Rzeczpospolita” 1997, nr 199 (27 VIII), 
s. 4.



118 Władysław Kolasa
Ta

b.
 3. 

Te
m

at
yk

a k
ra

ko
w

sk
ic

h g
az

et
 w

 ro
ku

 19
98

U
dz

ia
ł p

ro
ce

nt
ow

y [
%

%
]

G
az

et
a 

w
 K

ra
ko

w
ie

9,
14

O O 1,
79

7,
36

10
,5

7

3,
07

O 0,
71

O O
D

zi
en

ni
 

Po
lsk

i

18
,6

8

2,
49

5,
82

2,
92

5,
77

7,
19

9,
18

0,
58

3,
77

2,
13

G
az

et
a 

K
ra

ko
w

sk
a

29
,3

3

2,
59

2,
8

6,
88

17
,0

7

4,
98

3,
15

16
,5

7

0,
34

0,
65

1,
03

1,
12

Po
w

ie
rz

ch
ni

a [
ko

lu
m

n t
yg

od
ni

ow
o]

G
az

et
a 

w
 K

ra
ko

w
ie

12
 ,8

0

O O 2,
5

10
,3

14
,8 CM 4,
3

O O O

D
zi

en
ni

k 
ol

sk
i

63
,9 8,
5

19
,9

10 25
,5

19
,7

5

24
,6

31
,4 CM 12
,9 5,
8 en

G
az

et
a 

K
ra

ko
w

sk
a

68
,0

5

'O 6,
5

15
,9

5

39
,6

11
,5

5 cn

38
,4

5 80 in

2,
4

2,
6

D
zi

ał

A
kt

ua
ln

oś
ci

 
sp

oł
ec

zn
o-

po
lit

yc
zn

e
* w

 ty
m

:

• Ś
w

ia
to

w
e

• K
ra

jo
w

e

• R
eg

io
na

ln
e

• Lo
ka

ln
e

2.
 Kultu

ra

3.
 Gosp

od
ar

ka

4.
 Sport

5.
 Roln

ic
tw

o,
 og

ro
dn

ic
tw

o

6.
 Nauk

a,
 te

ch
ni

ka
, e

du
ka

cj
a

7.
 Budo

w
ni

ct
w

o

8.
 Moto

ry
za

cj
a



Gazeta Krakowska" na tle małopolskiej prasy regionalnej 119

O 11
,6

4

có 0,
71

54
,6

29
,5

24
,1

4

0,
36

10
0,

00

ŹR
Ó

D
ŁO

: o
bl

ic
ze

ni
a w

ła
sn

e n
a 

po
ds

ta
wi

e i
lo

śc
io

we
j a

na
liz

y 
za

wa
rto

śc
i. P

ró
ba

: 6
 w

yd
ań

 ka
żd

ej
 z 

ga
ze

t (
do

br
an

y l
os

ow
o t

zw
. ty

­
dz

ie
ń k

om
bi

no
wa

ny
 z 

ok
re

su
 st

yc
ze

ń-
lu

ty
 19

99
 r.

; a
na

liz
ow

an
o w

yd
an

ie
 m

ie
jsk

ie
 kr

ak
ow

sk
ie

). P
od

sta
wa

: w
sz

ys
tk

ie
 za

dr
uk

ow
an

e 
ko

lu
m

ny
 d

zie
nn

ik
a w

sz
ys

tk
ic

h a
na

liz
ow

an
yc

h w
yd

ań
 w

ra
z z

 d
od

at
ka

m
i [

be
z w

kł
ad

ki
 te

le
wi

zy
jn

ej
]. 

Je
dn

os
tk

a 
po

m
ia

ru
: 1

 ko
lu

m
­

na
 = 

38
x2

7 
cm

=
 10

26
 cm

<
/'>

2<
D

>
 ; d

la
 "G

az
et

y K
ra

ko
w

sk
ie

j"
 = 

23
2x

10
26

 = 
23

80
32

 cm
<

A>
2<

D
>

 ; d
la

 "D
zie

nn
ik

a P
ol

sk
ie

go
" =

 
34

2x
10

26
 = 

35
08

92
 cm

<
'>

2<
D

>
. N

ie
co

 in
ac

ze
j p

ot
ra

kt
ow

an
o l

ok
al

ne
 w

yd
an

ie
 "G

az
et

y W
yb

or
cz

ej
":

 uw
zg

lę
dn

io
no

 w
ył

ąc
zn

ie
 re

da
go

­
wa

ne
 co

dz
ie

nn
e w

yd
an

ia
 kr

ak
ow

sk
ie

j r
ed

ak
cj

i: "
G

az
et

ę w
 K

ra
ko

wi
e"

 i "
Su

pe
rm

ar
ke

t"
 o

ra
z w

yd
aw

an
y w

 pi
ąt

ki
 "C

o 
je

st 
gr

an
e Po­

m
in

ię
to

 na
to

m
ia

st 
ws

zy
stk

ie
 m

at
ow

an
e k

ol
um

ny
 og

ól
no

po
lsk

ie
 or

az
 d

od
at

ki
 ka

ta
lo

go
we

; 1
00

 %
 dl

a l
ok

al
ne

go
 w

yd
an

ia
 "G

az
et

y 
W

yb
or

cz
ej

" (
um

ow
ni

e n
az

wa
ne

go
 w

 ta
be

li"
G

az
et

ą w
 K

ra
ko

w
ie

")
 = 

14
0x

10
26

 = 1
43

64
0 c

m
2 

* Z
ak

w
al

ifi
ko

w
an

o r
ów

ni
eż

 w
sz

el
ki

e w
yp

oi
ui

ed
zi

 i 
no

tk
i a

ge
nc

yj
ne

 um
ie

sz
cz

on
e n

a k
ol

um
na

ch
 de

pe
sz

ow
yc

h.3,
77

2,
63

1,
52

3,
57

38
,3

8

21
,5

5

14
,4

9

2,
34

10
0,

00

0,
43

4,
18

3,
02

1,
83

4,
68

28
,6

9

16
,3

6

12
,0

3

0,
3

00
‘00l

o 16
,3

— 7,
1 9

‘SZ. 41
,3

33
,8 0,
5

14
0,

00

3,
8

12
,9 O\ 12
,2 có 49
,5

5

00

34
2,

00

r—< oś r- 4,
25

10
,8

5

66
,5

5

37
,9

5

27
,9 0,
7

23
2,

00

9.
 Turys

ty
ka

10
. Kal

en
da

rz
yk

 im
pr

ez

11
. Pro

gr
am

 TV
 [b

ez
 w

kł
ad

ki
]

12
. Roz

ry
w

ki

13
. Inn

e

14
. Ogł

os
ze

ni
a i

 re
kl

am
y

w
 ty

m
:

• R
ek

la
m

y

• O
gł

os
ze

ni
a

• N
ek

ro
lo

gi

Ra
ze

m



120 Władysław Kołasa

(16,5%), łatwo tłumaczą zainteresowania red. R. Niemca, który przez wie­
le lat kierował redakcją „Tempa”. „Gazeta w Krakowie” wyróżnia się naj­
większą liczbą tekstów o kulturze (10,5%) i publikowaniem obszernego 
kalendarza imprez (11,6%), czym wypełnia dotkliwą lukę powstałą po 
upadku „Echa Krakowa”. Tematyczny obraz krakowskiej prasy wyrażony 
w procentach prowadzi jednak do drobnych przekłamań - gazety różnią 
się bowiem objętością (zob. tab. 3), co realnie daje inny ranking. Np. czy­
telnik 64-stronicowego „Dziennika Polskiego” otrzymuje tygodniowo 
znacznie więcej kolumn poświęconych kulturze (19,7) i stron reklamo­
wych (131,2) niż w „Gazecie w Krakowie”; podobne będą też odniesienia 
do większości działów w porównaniu ze stanem z 1989 r. - tak radykal­
nie zaciążył na tym wzrost objętości. Na uwagę zasługują też ilustracje 
(w tym fotografie). Ich obecność w prasie codziennej lat osiemdzie­
siątych była raczej niewielka, o kolorze nie wspominając, gdyż skutecznie 
ograniczał ją złożony proces technologiczny (chemiografia). Przełom 
uczyniło dopiero przejście na fotoskład i druk offsetowy, znacznie 
upraszczający proces przygotowania. Ilustracja w dowolnej formie prze­
stała się w sensie drukarskim różnić od zwykłego tekstu i to rozpoczęło 
jej gazetową karierę. Począwszy od połowy 1994 r. krakowskie gazety ko­
lejno przechodziły na offset: druk stał się czytelny, ozdobniki wyraźne 
i stopniowo przybywało fotografii. Dalej koniunkturę napędzali reklamo- 
dawcy coraz częściej żądając koloru. Ten zagościł początkowo na wybra­
nych stronach i wkładkach, a z czasem (szczególnie po 1996 r.) znajdował 
stopniowo miejsce ma kolumnach magazynowych i depeszowych. Bez­
sprzecznie w ilustracyjności przoduje „Gazeta Krakowska”, która od daw­
na (już w latach siedemdziesiątych) lubowała się w fotografii i znana była 
ze stopniowania dużej czcionki w tytułach83. „Dziennik Polski” trwał na­
tomiast w konserwatywnej, by nie rzec ascetycznej estetyce, którą 
przełamało dopiero opóźnione przejście na offset w roku 1995.

83 A. Maliszewska: Analiza zawartości porannych dzienników krakowskich (komuni­
kat). Kraków 1973, s. 1—3, [Raport Ośrodka Badań Prasoznawczych - źródło niepublikowa­
ne]

Od 1998 krakowski rynek dzienników stał się stabilny i uporządkowa­
ny. Utrwalił się wyraźny podział wpływów i ranga poszczególnych gazet 
na rynku reklamy. Zaryzykować wolno twierdzenie, że rynek wrócił do 
stanu sprzed transformacji. Znów - niczym w roku 1989 - wydawane są 
trzy dzienniki informacyjno-publicystyczne i sportowe „Tempo”. Bez 
wątpienia największy wpływ wywarł na to upadek „Czasu Krakowskiego” 
(1995) i „Echa Krakowa” (1997), co stanowi bezsprzeczną cezurę. Nie był



„Gazeta Krakowska” na tle małopolskiej prasy regionalnej 121

Tab. 4 Wpływ}' z reklam i ogłoszeń na małopolskim rynku prasowym

Tytuł
Wpływj' 

I-XII 1998 
[min zł.]

Wpływy 
1-XII 1999 
[min zł.]

Zmiana 
1998/1999 

[%%]

Udział 
w 1998 

[%%]

Udział 
w 1999 

[%%]

Dziennik
Polski 29,8 36,5 22 52 53

Gazeta
Krakowska 15,7 17,3 10 27 25

Gazeta
w Krakowie 10,9 14,7 34 20 21

Super 
Express 0,8 0,5 -40 1 1

Razem 57,2 69 20 100 
____________

100

ŹRÓDŁO: Lithouse Press Monitoring System - baza Agory S.A., cyt. za: Media i Marketing 
Polska 2000, nr 5, dod. s. RS7; dane obejmują wyłącznie wpływy ze standardowych re­
klam i ogłoszeń; nie obejmują natomiast uzysku z tytułu insertów, wkładkowania itp.

to jednak akt jednorazowy. Już od połowy 1995, w miarę ich słabnącej 
pozycji, umacniał się „Dziennik Polski” i głównie jemu przybyło czyt­
elników i reklamodawców po „Czasie” (zob. wykres 2). W niewielkim 
stopniu po wchłonięciu „Echa Krakowa” umocniła się też „Gazeta Kra­
kowska”. W tej ostatniej przejawiło się głównie wzrostem wpływów z re­
klamy (z 14% w roku 1995 do ponad 23% tuż po przejęciu „Echa”) oraz 
niebagatelnym poszerzeniem udziałów w rynku ogłoszeń drobnych 
(z 7 do ok. 30%)84. Bez znaczących zmian powtórny podział rynku 
wpłynął na kondycję „Gazety w Krakowie” i lokalnego wydania „Super 
Expressu”; wciąż trudna jest do oszacowania pozycja „Naszego Dziennika 
w Małopolsce” ze względu na zbyt krótki okres uczestnictwa w rynku.

84 Obliczenia własne na podstawie danych retrospektywnych Jagiellonii”: Analiza 
sprzedaży. Maj 1999 [raport niepublikowany Wydawnictwa Jagiellonia”]. Warto wspo­
mnieć, że trudną do oszacowania rolę spełniła tu też prowadzona równolegle akcja zamiesz­
czania bezpłatnych ogłoszeń drobnych, tzw. „Gratka”.

Struktura czytelnictwa krakowskich dzienników nie jest jednorodna 
w sensie geograficznym. Wciąż utrzymuje się ukształtowany jeszcze 
w czasach PRL podział na czytaną w terenie „Gazetę Krakowską” oraz in­
teligencki „Dziennik Polski”, panujący niepodzielnie w Krakowie. Szcze­
gólnie interesujący jest casus „Gazety Krakowskiej”, gdyż pomimo bez­
względnej dominacji na rynkach: tarnowskim (58%) i nowosądeckim



122 Władysław Kolasa

Wykres 1. Sprzedaż gazet w poszczególnych miastach regionu - jesień 1998 roku [%]

Nowy Sącz

Kraków

Tarnów

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

>£;•; Dziennik Polski Gazeta Krakowska & Gazeta w Krakowie Super Ekspress

Źródło: Obliczenia własne na podstawie danych,Jagiellona " i Agory £4.

(56%) słabo wypada ona w ogólnej ocenie nakładowej (ok. 25% rynku 
sprzedaży w Małopolsce). Dzieje się tak, ponieważ wymienione rynki są 
stosunkowo mało chłonne: tarnowskie - 21 tys. egz. dziennej sprzedaży 
gazet oraz nowosądeckie - ok. 20 tys.; podczas gdy na krakowskie przypa­
da niespełna 100 tys.85. Obok przedstawionego schematu funkcjonuje 
„Gazeta Wyborcza”. Tę jednak trudno uznać za konkurencyjną wobec kt­
óregokolwiek dziennika regionalnego - jest przede wszystkim pismem 
ogólnopolskim.

85 Oszacowanie własne na podstawie danych retrospektywnych Jagiellonii”: Analiza 
sprzedaży. Maj 1999 [raport niepublikowany Wydawnictwa Jagiellonia”] Warto dodać, że 
na początku dekady chłonność rynków była ponad trzykrotnie wyższa - dzienna sprzedaż 
dzienników wynosiła odpowiednio: woj. krakowskie 309413 egz.; woj. tarnowskie - 98425; 
woj. nowosądeckie - 101016 egz., zob.: Biuletyn Nakładów Prasy Krajowej i Zagranicznej: 
za pierwsze półrocze 1989-

86 T. Kowalski: Media a pieniądze. Ekonomiczne aspekty działalności środków ko­
munikowania masowego. Warszawa 1998, s. 44—45.

Naszkicowany układ przypomina znaną z ekonomii strukturę oligopo- 
lu. W uproszczeniu jest to stan, w którym w grze rynkowej uczestniczą co 
najmniej trzy podmioty, a rynek „charakteryzuje się znaczną różno­
rodnością produktów i ich intensywnym marketingiem (reklamą), przy 
stabilności cen w dłuższych okresach oraz umiarkowaną konkurencja 
cenową"86. Nic nie wskazuje więc na radykalną zmianę sytuacji w dającej



„Gazeta Krakowska" na tle małopolskiej prasy regionalnej 123

Wykres 2. Całkowita sprzedaż gazet w Małopolsce - wydania codzienne [egz.]

Źródło: Obliczenia własne na podsta wie danych .JagieUonii" I Agory SA.

70000

60000

40000

30000

20000

50000

10000

Czas Krakowski

o

Gazeta Krakowska

e>£>

Dziennik Polski

Echo Krakowa

u

OZ)

Gazeta w Krakowie

co

<L)

Super Ekspres

OS'C 'S 
u

OZ)

oo

'C 'C 
.52 
£3

się przewidzieć przyszłości, choć zapewne układ nie jest jeszcze stabilny 
i wykazuje podatność na fluktuacje. Nowym wezwaniem u schyłku deka­
dy, które ostatecznie rozdzieliło wpływy, stała się walka o czytelnika na 
terenach przyłączonych w 1999 r. do woj. małopolskiego po reformie ad­
ministracyjnej.

Na zakończenie warto rozważyć kluczowy dla funkcjonowania prasy 
regionalnej wątek - czyli postępujący zwrot ku lokalności i będącą jego 
skutkiem politykę imitowania. Zjawisko to, o czym wspomniano na wstę­
pie, silnie zaciążyło na nowym modelu całej współczesnej prasy pro­
wadząc wprost do zbudowania nowego typu więzów. Dziś to nie tylko 
formalny związek z metropolią przyciąga do lektury czytelników miesz­
kających z dala od wojewódzkiego centrum, lecz - jak się wydaje - także 
kilka kolumn wydarzeń z własnego podwórka. Żywy związek gazety 
z otoczeniem czytelnika sprawia, że więzy są coraz mocniejsze i skłaniają 
do systematycznej lektury. Z drugiej zaś strony liczne oddziały terenowe 
stają się częścią krajobrazu lokalnej społeczności i utrwalają tożsamość 
„małych ojczyzn”. Warto też podkreślić psychologiczny aspekt czytelnic­
twa prasy regionalnej. Słusznie zauważa Stanisław Michalczyk, że zwrot 
ku lokalności jest przede wszystkim protestem wobec dezorientacji wy­
wołanej przesytem informacji i agresywnej retoryce infotaimentu; jest on 



124 Władysław Kolasa

„[...] zwrotem ku własnemu doświadczalnemu światu oraz zaufanemu 
otoczeniu, środowisku życia oraz bliskiej przestrzeni personalnej, w któ­
rej istnieją możliwości szukania duchowych przeżyć, słowem informa­
cyjnego objęcia zjawisk i procesówj...]” , lecz nie tylko. Zwrot ów „[...] 
jest ucieczką do podstawowych ludzkich potrzeb, ucieczką do terytorial- 
ności, rodzimej przestrzeni, gdzie istnieją: poczucie bezpieczeństwa, zna­
jome struktury i orientacja (nie tylko geograficzna), terytorialne odgra­
niczenie od obcych interesów A../”87. Własne terytorium to wszak podsta­
wa tożsamości i autoidentyfikacji.

87 S. Michalczyk: Media lokalne w systemie komunikowania. Współczesne tendencje 
i uwarunkowania rozwojowe. Katowice 2000, s. 8.

88 Por. T. Goban-Klas: Prasa lokalna i środowiskowa w Stanach Zjednoczonych w cie­
niu gigantów. Wrocław 1989.

Przewartościowanie to miało też bardziej prozaiczne pobudki. Redak­
cyjna zmiana optyki, która nastąpiła w połowie lat 90., z jednej strony 
była wywołana nasilająca się konkurencją i załamaniem sprzedaży, zmu­
szając gazety do szukania nowych, jeszcze nie zagospodarowanych tere­
nów, z drugiej - umożliwiły ją zdobycze techniki i postęp w poligrafii po­
zwalając na daleko posuniętą decentralizację. Trend ku lokalności - tak 
popularny choćby w USA - znany był w środowisku prasoznawców już 
od dawna88. Brak było jednak dostatecznych motywów (w czasach PRL 
gazety i tak się sprzedawały) i jego realizację utrudniał ze strony technicz­
nej tradycyjny sposób składu i typograficznej realizacji. Po pokonaniu 
owych barier trend zagościł w kraju na stałe. Najszybciej doceniła go „Ga­
zeta Wyborcza, która budując ponad 20 oddziałów we wszystkich daw­
nych miastach wojewódzkich zabrała część czytelników prasie regional­
nej. Nie mając zaś struktur na niższych szczeblach oddała pole gazetom 
wojewódzkim. Gdzieś w połowie ostatniej dekady nastąpiło pełne nasyce­
nie rynku i dalsza ekspansję umożliwiało tylko głębsze wejście w teren. 
Stąd mutowane kolumny zyskały na objętości i z czasem przerodziły się 
w dodatki. Skalę zmian dobitnie obrazuje porównanie niegdysiejszej po­
wierzchni przeznaczanej na murowanie - zwykle 0,8 do 1 kolumny z dru­
kowanymi dziś 8-16 stronami kolorowego dodatku. Warto zauważyć, że 
trend jest wspólny dla całej polskiej prasy. Dla przykładu wymieńmy kilka 
ważniejszych tytułów i liczbę ich mutacji: „Gazeta Pomorska” (10 muta­
cji); „Dziennik Bałtycki” (6-20); śląskie: „Dziennik Zachodni” i „Dzień - 
Trybuna Śląska” (po 5); łódzkie „Wiadomości Dnia” (5-10); „Gazeta 
Olsztyńska” (11-12); „Gazeta Poznańska” (5) i rzeszowskie „Nowiny” (5). 
W tym kontekście pięć małopolskich wydań nie jest wprawdzie osiągnię­



„Gazeta Krakowska" na tle małopolskiej prasy regionalnej 125

ciem nadzwyczajnym, lecz zdaje się świadczyć o osiągnięciu pewnego 
bezpiecznego pułapu. Wchodząc bliżej w specyfikę Małopolski zauważyć 
należy, że w tzw. terenie pozycja „Gazety Krakowskiej” zawsze była moc­
niejsza od innych gazet. Dziennik od dawna był zakorzeniony w lokalnej 
świadomości i od lat dzierżył pozycję lidera na rynku nowosądeckim i tar­
nowskim; po reformie administracyjnej z 1999 r. zdaje się równorzędnie 
walczyć z „Dziennikiem Polskim” w Małopolsce zachodniej i na Podhalu; 
oddał zaś pole na północy województwa i zdecydowanie przegrywa w sa­
mym Krakowie. Stan ów wciąż nie jest jednak stabilny. Jeśli zauważymy, 
że „Gazeta Krakowska” w rankingach czytelniczych za pierwsze półrocze 
2000 r. z wynikiem 2,1% zdołała prześcignąć swego największego konku­
renta „Dziennik Polski” (1,9%) można ostrożnie wnioskować, że proces 
budowania struktur regionalnych jeszcze się nie zakończył.


