
WŁADYSŁAW KOLASA

SUBLOKALNA PRASA KRAKOWA 
W LATACH 1989-20001

1 W opracowaniu świadomie pominięto pisma parafialne.
2 S. Michalczyk, Media lokalne w systemie komunikowania. Współczesne tendencje 

i uwarunkowania rozwojowe, Katowice 2000, s. 14.
3 Szerzej: J. Regulski, Samorząd III Rzeczypospolitej. Koncepcja i realizacja, Warszawa 

2000.

Spośród wielu zjawisk, które towarzyszyły odradzającej się w Polsce 
demokracji szczególną pozycję zyskał zwrot ku lokalizmom. Wydaje się, 
że miało to zarówno wymiar socjokulturowy, jak i polityczny. Z jednej 
strony zwrot ku społeczeństwu lokalnemu czerpał bezpośrednio z ideolo­
gii postmodernizmu i oznaczał świadomą restytucję więzów, które utra­
cono w toku budowy społeczeństwa industrialnego, z drugiej pojęcie to 
zyskiwało podwójną siłę dzięki konfrontacji z zakwestionowanym mode­
lem państwa centralistycznego. Lokalność - zauważa Stanisław Michal­
czyk - była zawsze aktualna, zawsze w cenie oraz zawsze stanowiła 
nośnik frazeologii i propagandy politycznej 1 2. Tezę tę łatwo tłumaczą też 
względy praktyczne: w warunkach pełnej demokracji zakotwiczenie w lo- 
kalności przekłada się na kontakt z elektoratem, a ten dla każdej formacji 
staje się ostatecznym gwarantem politycznego istnienia. Warto zwrócić 
uwagą na dwa kolejne czynniki. Po trzecie - źródłem polskich przemian 
nie były elity, lecz masowy ruch obywatelski, który po wygranych wybo­
rach domagał się upodmiotowienia i bezpośredniej partycypacji 
w rządzeniu oraz czynnik czwarty: decentralizacja (pojęta tu jako przenie­
sienie kompetencji na szczebel lokalny), która stanowiła niepodważalny 
filar gospodarki rynkowej3. Ów zlepek uwarunkowań sprawił, że loka- 
lizm w dobie przemian ustrojowych urósł do pojęcia niemal magicznego.

Dla rozwoju mediów lokalnych zasadnicze znaczenie miały dwa akty 



68 Władysław Kolasa

prawne: uchwalona 8 marca 1990 r. ustawa o samorządzie terytorialnym, 
dzięki której jeszcze w maju wyłoniono nowe lokalne elity oraz ustawa 
uchylająca cenzurę i liberalizująca prawo prasowe (11 kwietnia 1990 r.), 
która umożliwiła swobodną komunikację. Nie oznacza to bynajmniej, by 
prasa lokalna wyłaniała się z niebytu. Poprzedziły ją zarówno doświadcze­
nia gazetek drugoobiegowych i prasy Komitetów Obywatelskich, jak 
i skąpa skądinąd oferta rynku oficjalnego (pisma wojewódzkie i zakłado­
we). W roku 1990 skok ilościowy i jakościowy był jednak olbrzymi. Jeśli 
przyjmiemy za Zbigniewem Bajką, że rynek pism sublokalnych (pisma 
miejskie, gminne, osiedlowe) poszerzył się w okresie od 1988 do 1991 r. 
o 593 nowe tytuły, to apogeum owego przyrostu przypada dokładnie na 
1990 r. (8 tytułów w 1988 r.; 73 - 1989 r.; 314 - 1990 r.; 200 - 1991 r.)4. 
Później rynek prasy lokalnej, choć przed każdymi wyborami samorządo­
wymi wykazywał spore ożywienie nie zareagował już tak dynamicznie 5. 
Nieco innym prawidłom podlegała prasa sublokałna w dużych aglomera­
cjach miejskich: po pierwsze była nieco odsunięta w czasie, co wynikało 
z dwustopniowej organizacji samorządu (w Krakowie wybory jednostek 
pomocniczych - czyli Rad Dzielnic odbyły się w dwu turach dopiero 
w 1991 i 1992 r.); po wtóre miejska prasa prywatna działała w otoczeniu 
silnej prasy regionalnej i rozwijała się znacznie słabiej niż w gminach 
wiejskich i małych miasteczkach.

4 Z. Bajka, Historia polskiej prasy lokalnej i jej rozwój po 1989 r., „Poradnik dla wy­
dawców i dziennikarzy prasy lokalnej”, t. 1, Warszawa 1997, s. 25 (tabela).

5 Por.: S. Michalczyk, Media lokalne w systemie komunikowania, op. cit., s. 180 (rys. 1 
- prasa samorządowa) i s.192 (rys. 2 - sublokałna prasa prywatna).

6 W rozdziale przyjęto tradycyjną definicję prasy sublokalnej, jako wydawnictwa treści 
ogólnej rozpowszechniane na terenie mniejszym niż województwo, w praktyce jest to prasa 
miejska, dzielnicowa i zakładowa - szerszy komentarz do definicji, zob.: S. Michalczyk, Me­
dia lokalne w systemie kormmikowania, op. cit., s. 176-178; 187-190.

Mimo wspomnianych różnic skok ilościowy krakowskiej prasy sublo- 
kalnej6 był znaczący. Na przestrzeni badanego okresu do trzech ist­
niejących wcześniej tytułów („Głos Nowej Huty”, „Sygnały MPK” i „Biule­
tyn Rady Narodowej Miasta Krakowa”); dołączyło 82 nowe, a choć 45% 
upadło, dawało to i tak stały ponad 50% roczny przyrost. Rynek ów rósł 
w tempie dość stabilnym, jeśli pominąć rok 1994, gdy pojawiło się aż 
15 nowych pism (tłumaczą to wybory samorządowe), średnio rocznie 
ukazywało się 8 nowych tytułów i 4 likwidowano. W efekcie do 1998 r. 
krakowski rynek prasy sublokalnej wzrósł do cyfry 48 pism (czyli szesna- 
stokrotnie). Warto zauważyć, że mimo licznych efemeryd (krócej niż rok 
wydawano 24 tytuły), istniała dość duża grupa czasopism trwałych (48 ty­



Sublokalna prasa Krakowa w latach 1989-2000 69

tułów), co oznaczało ścisłe zagospodarowanie rynku. Pod względem ty­
pologicznym zdecydowaną przewagą zyskała grupa pism samorządowych 
(33 tytuły), co łatwo wiązać z rozwiniętą strukturą administracyjną miasta 
(Magistrat i 18 rad dzielnicowych); nieco mniej liczne okazały pisma 
zakładowe (21), a najsłabiej rozwinęła się niezależna prasa lokalna7 (19 - 
poza nowohuckim „Głosem” brak liczących się gazet). Warto zwrócić 
uwagą na grupę specyficzną dla aglomeracji - czyli pisma sublokalne in­
nych miejscowości zlecane przez podmioty zewnętrzne (głownie sa­
morządy) krakowskim wydawcom, doliczono się aż 12 takich inicjatyw. 
Rozkład pod względem częstotliwości nie wskazuje zasadniczych różnic 
względem skali ogólnopolskiej: tradycyjnie drukuje się najczęściej sublo­
kalne miesięczniki (37), które znacznie wyprzedziły pisma wydawane 
nieregularnie (17), kwartalniki (10) czy tygodniki (9). Krakowską prasę 
miejską różnią jednak od średniej krajowej8 nieco wyższe nakłady: do 
1000 egz. - drukuje 13 tytułów (22%); 1001-5000 egz. - 25 (42%); 
5001-10000 - 8 (13,5%); 10001-25000 - 7 (11,8%) i powyżej 25000 - 
6 (10,1%). Dane nie są jednak imponujące, jeśli zważyć, że gęstość zalud­
nienia w Krakowie jest przeszło 18-krotnie wyższa od średniej krajowe 
(Kraków - 2266 osób na 1 km kw., średnia krajowa - 125) [tab. 1].

7 Niezależnej prasa lokalna oznacza grupę wydawnictw sublokalnych (głownie prywat­
nych). Tradycyjnie definiuje się je w sposób negatywny jako te wydawnictwa, które nie 
podlegają innym instytucjom (samorządowi, parafii i towarzystwom). W pracy poczyniono 
jednak wyjątek i w grupie tej omówiono kilka wydawnictw inspirowanych przez stowarzy­
szenia społeczne i spółdzielnie mieszkaniowe.

8 Średni nakład pism samorządowych w 1998 r.: do 1000 egz. (66,5%); 1001-5000 
(29%); ponad 5000 (4%); średni nakład sublokalnych pism prywatnych w 1998 r.: do 
1000 egz. (28%); 1001-5000 (48%); ponad 5000 (24%) - S. Michalczyk, Media lokalne 
w systemie komunikowania, op. cit., s. 180, 192.

Analiza rynku prasy sublokalnej byłaby niepełna, gdyby pominąć 
wpływ, jaki wywierają nań gazety regionalne. Tematyka miejska, choć nie 
jest centralnym punktem zainteresowania krakowskiej prasy codziennej, 
zajmuje na łamach każdego dziennika pozycje na tyle znaczące, by sku­
tecznie stłumić każdy miejski dziennik, a w pewnych okolicznościach na­
wet tygodnik. Zjawisko to wystąpiło w Krakowie w pełnej okazałości, 
a od połowy lat dziewięćdziesiątych uległo nasileniu. Jeśli podliczymy po­
wierzchnię miejskich kolumn (bez kalendarzyka), jakie drukowano na 
łamach krakowskich gazet okaże się, że u progu przemian ich łączna obję­
tość w skali tygodnia przekraczała 15 stron (odpowiadała więc dwóm nu­
merom ówczesnego tygodnika); u schyłku lat dziewięćdziesiątych miej­
skie kolumny nie tylko, że zwiększyły objętość, lecz przerodziły się w do-



70 Władysław Kotasa

Tab. 1 Tematyka miejska na łamach krakowskich gazet w 1989 i 1998 roku

Tytuł

1989 1998

Powierzchnia 
wypowiedzi Średni 

nakład 
dzienny

Powierzchnia 
wypowiedzi Średni 

nakład 
dzienny*[kolumn 

tygod.]
[% ogólnej 
objętości]

[kolumn 
tygod.]

[% ogólnej 
objętości]

Dziennik Polski 6,00 12,50 114838 25,50 7,46 78057

Gazeta Krakowska 4,10 10,25 183000 39,60 17,07 39895

GW. Gazeta w Krakowie - - - 10,30 7,36 35754

Echo Krakowa 5,50 17,19 79892 - - -

Razem: 15,60 śr.13,00 377730 75,40 śr.10,56 153706

9 W drodze wyjątku do rozdziału włączono kilka pism wydawanych przez osiedlowe 
stowarzyszenia społeczne i spółdzielnie mieszkaniowe.

ŹRÓDŁO: obticzenia własne na podstawie ilościowej analizy zawartości.

datki i łącznie w ciągu tygodnia drukują ich 5 razy więcej (75,4 kolumn 
miejskich tygodniowo). Konstatacja zdaje się empirycznie potwierdzać 
postawioną wyżej tezę o tłumieniu miejskiego rynku prasy sublokalnej 
przez dzienniki regionalne. W ślad za tym prasa sublokalna znajduje bez­
pieczną niszę jedynie na poziomie osiedli, gdzie penetracja gazet regio­
nalnych już nie dociera.

I. NIEZALEŻNA PRASA MIEJSKA 9

Na zatłoczonym krakowskim rynku prasowym, gdzie już w 1990 roku 
działało pięć konkurencyjnych gazet o ambicjach regionalnych zabrakło 
miejsca na nowy miejski dziennik; prób takich nawet nie podjęto. Prze­
strogą dla wydawców stał się zarówno krótki los zorientowanej lokalnie 
„Depeszy” (1990-1991), jak i krakowskiej edycji „Nowego Świata” 
(1992-1993), które pod ciśnieniem konkurencji upadły po kilku, kilkuna­
stu miesiącach. Wydaje się jednak, że istniała wolna przestrzeń dla miej­
skiego tygodnika opinii, który mógłby komentować miejskie życie i po­
dejmować gorące kwestie społeczne. Nie było to jednak zadanie proste, 
gdyż w mieście nie było takich tradycji. Kraków - przypomnijmy - jako 



Sublokalna prasa Krakowa w latach 1989-2000 71

jedno z nielicznych dużych miast nie posiadał wojewódzkiego tygodnika, 
a rolę pism opinii przejmowały na swoje łamy weekendowe wydania 
dzienników regionalnych i popołudniówka „Echo Krakowa”. Mimo tych 
trudności dwukrotnie podjęto w latach dziewięćdziesiątych próbę wejś­
cia na rynek z miejskim pismem opinii.

Jeszcze w kwietniu 1990 roku, tuż po debiucie „Czasu Krakowskiego” 
i „Depeszy”, pojawiły się „Wiadomości Krakowskie”10 11. Był to czas, gdy na 
rynku prasowym w związku z przekształceniami w RSW zapanował chaos 
i zbliżały się wybory samorządowe. Właścicielem i redaktorem pisma był 
socjolog Stanisław Gniadek, którego wsparli doświadczeniem dziennika­
rze Jerzy Langier i Michał Kaszowski. Drukowany w dużym formacie ty­
godnik oferował bogaty serwis miejskich newsów, którym towarzyszyło 
kilka kolumn publicystyki, dział rozrywek, program TV i - co dziwne - 
obszerny blok tekstów wspomnieniowych i relacji historycznych. Nie 
była to jednak najlepsza recepta na tygodniowe pismo opinii, który pod 
względem zawartości niewiele się różniło od piątkowego wydania „Echa 
Krakowa”. Wydawcy szybko przekonali się, że periodyk nie znajduje czy­
telnika i już po wydaniu 4 numerów zaniechano dalszych wysiłków.

10 M. Nowy, Choć troszkę poprawić świat, „Dziennik Polski” 1990, nr 87, s. 1,2, Będzie 
nowy tygodnik, „Gazeta Krakowska” 1990, nr 85 (10 IV), s. 4.

11 Naprzeciw, „Czas Krakowski” 1994, nr 16 (20 I), s. 5.

Na kolejną próbę przyszło poczekać cztery lata. W styczniu 1994 uka­
zał się pierwszy numer „Naprzeciw”u, wydawany przez spółkę KTM, któ­
rej udziałowcami byli m.in.: dyrektor Magistratu Ryszard Rutkowski, rad­
ny Władysław Wyka, historyk Ryszard Terlecki, socjolog Tadeusz Borkow­
ski i kurator oświaty Jerzy Lackowski, a kierownictwo objął były działacz 
opozycyjny, redaktor drugoobiegowej „Małej Polski” (1983-1988) 
Władysław Tyrański. Tygodnik prezentował się okazale: 16 estetycznie za­
drukowanych stron, które odbijano w nakładzie 10 tysięcy egz. przyno­
siło sporą dawkę wiadomości miejskich, pisano o pracach samorządu i in­
teresowano się kulturą. Niestety i tym razem już po kilku miesiącach 
przekonano się, że pismo nie cieszy się powodzeniem wśród czytelników 
i brakuje reklamodawców. Skądinąd należy zauważyć, że rok 1994 był 
czasem kryzysu na lokalnym rynku dzienników, co również odbijało się 
na sprzedaży innych wydawnictw i ofercie reklamowej. Nakład „Naprze­
ciw” szybko spadł i wkrótce zaczęło brakować pieniędzy. Aby uzdrowić 
sytuację w październiku 1994 r. Tyrański wystąpił do Magistratu z propo­
zycją współpracy i zaoferował odpłatne udostępnienie kolumn tygodnika 
klubom radnych, radom dzielnic i Zarządowi Miasta12. Propozycja jakkol­



72 Władysław Kołasa

wiek wydawała się kusząca nie spotkała się z większym oddźwiękiem 
i prócz kilku niewielkich zleceń spółka KTM zyskała niewiele (zamówio­
no kilka kolumn klubowych i kolumnę Rady Dzielnicy II). Nie 
osiągnąwszy celu tygodnik słabł coraz bardziej; wiosną 1995 r. nakład 
spadł do liczby 3 tys. (50-60% zwrotów) i ostatecznie 12 marca został za­
wieszony. Tyrański nie odstąpił jednak od dalszych zabiegów ratowania 
pisma i wkrótce zaproponował Gminie Kraków odsprzedaż większościo­
wych udziałów w KTM (51%), co pozwoliłoby wznowić „Naprzeciw” jako 
gazetę samorządu. Tym razem oferta spotkała się wśród radnych z wiel­
kim zainteresowaniem i jeszcze w kwietniu podjęto stosowaną uchwałę, 
rezerwując na ten cel w budżecie 70 min ówczesnych złotych 12 13. Pisma 
jednak nie wznowiono: najpierw do końca roku czekano na sprawozda­
nie finansowe spółki KTM14, później przeciągała się procedura wyłonie­
nia rady programowej15, zaś w czerwcu 1996 r. projekt wstrzymała 
w głosowaniu grupa radnych. Ostatecznie decyzja RMK o wykupieniu 
51% udziałów KTM za 7,1 tys. zł16 zapadła w lipcu 1996 r.; tę zaś miesiąc 
później ze względów formalnych uchylił wojewoda17 i sprawa stanęła 
w martwym punkcie. W efekcie na dyskusjach upłynęły prawie dwa ła­
ta18. Wiosną 1997 r., gdy wydawało się, że plany zakończą się niepowo­
dzeniem 15 czerwca tygodnik nieoczekiwanie powrócił na rynek. Był jed­
nak znacznie odmieniony: z dawnego pisma pozostały zaledwie 3 kolum­
ny informacji, resztę wypełniała wkładka Magistratu „Wiadomości Grodz­
kie Krakowskie” i dodatek „Krakowski Biuletyn Zamówień Publicznych”. 
Szybko okazało się też, że drukowane w nakładzie 5 tys. skromne pisem­
ko nie spełniała pokładanych nadziei i oferuje znacznie mniej niż wyku­
pienie kolumny w dzienniku regionalnym. Ostatecznie jeszcze w listopa­

12 Naprzeciw „Naprzeciw”, „Gazeta Wyborcza” 1994, nr 257, dod. „Gazeta w Krakowie” 
s. 1; Czy tańsze jest najtańsze, „Dziennik Polski” 1994, nr 251 (29 X), s. 6; Miasto wychodzi 
„Naprzeciw”, „Czas Krakowski” 1994, nr 257 (4 XI), s. 5.

13 A. Stawiarski, Radni chcą naprzeciw, „Gazeta Wyborcza” 1995, nr 91 (18 IV), dod. 
„Gazeta w Krakowie” s. 3; „Naprzeciw” władzy, „Czas Krakowski” 1995, nr 81 (5 IV), s. 4; 
Upadek skuteczny, „Dziennik Polski” 1995, nr 58 (9 III), s. 16; Gazeta do wzięcia, „Czas Kra­
kowski” 1995, nr 97 (26 IV), s. 5; Gazeta radnych, „Gazeta Krakowska” 1995, nr 98 (27 IV), 
s. 24.

14 Nie będą mieć trybuny, „Dziennik Polski” 1995, nr 294 (21 XII), s. 16.
15 „Naprzeciw" wiecznie żywy, „Dziennik Polski” 1996, nr 75, s. 15.
16 M. Wosion, Naprzeciw radnym, „Gazeta Wyborcza” 1996, nr 179 (2 VIII), dod. „Ga­

zeta w Krakowie”, s. 2.
17 Nocne błędy?, "Dziennik Polski" 1996, nr 206 (3 IX), s. 14.
18 Komu nadzór?, „Dziennik Polski” 1997, nr 6 (8 I), s. 17.



Sublokalna prasa Krakowa w latach 1989-2000 73

dzie 1997 r. pod naciskiem radnych tygodnik zawieszono, a na początku 
stycznia 1998 r. zlikwidowano19. Niechlubna przygoda radnych z tygo­
dnikiem „Naprzeciw”, która zakończyła się niepowodzeniem skutecznie 
odwiodła kolejne ekipy od inwestowania w podobne spółki, rolę urzędo­
wych wydawnictw przejęły nowe tytuły, które Magistrat tworzył od pod­
staw.

19 Miasto bez tygodnika, „Gazeta Krakowska” 1998, nr 8 (10/11 I), dod. „Echo Krako­
wa”, s. III.

20 [S. Ciepły], Głos - Tygodnik Nowohucki, „Szpalty” nr 21 (kwiecień 1994), s. 7; J. Da­
nek, Autobus zamiast gazety, „Głos Nowej Huty” 1986, nr 4, s. 4.

21 Warto dodać, że na łamach „Głosu Nowej Huty” drukowano w przededniu wyborów 
parlamentarnych w 1989 r. kolumny wyborcze MKO (red. Helena Lazar, Maria Przetoniec 
i Tadeusz Pikulicki).

22 S. Pietrzyk, Magazyn „Głos”już w kioskach, „Gazeta Krakowska” 1989, nr 105 (5 V), 
s. 1, 6; S. Pietrzyk, Rekomendacje, „Magazyn Glos” 1989, nr 1, s. 2.

Osobnym rozdziałem na mapie krakowskiej prasy niezależnej jest bo­
daj największe pismo dzielnicowe w Polsce - nowohucki tygodnik 
„Głos”. Jakkolwiek formalnie założono je dopiero w 1991 r., jego historia 
rozpoczyna się znacznie wcześniej. Pismo kontynuuje tradycje „Głosu No­
wej Huty”, skąd po konflikcie z władzami kombinatu w 1991 r. odeszła 
niemal cała redakcja i założyła „Głos”. Ideowa ciągłość wydaje się więc 
oczywista. Z kolei „Głos Nowej Huty” powołano jeszcze 1957 r., choć nie 
od podstaw, gdyż był on w istocie kontynuacją pierwszego nowohuckie­
go tygodnika „Budujemy Socjalizm” (1950-1957), który na fali popaź- 
dziernikowej odwilży przekazano z RSW do huty i czego zewnętrznym 
objawem stała się zmiana tytułu. Tygodnik był od początku pismem tyleż 
zakładowym, co dzielnicowym nierozerwalnie związanym z „najwięk­
szym polskim placem budowy” Planu Sześcioletniego i wyrażał specy­
ficzną nowohucką tożsamość. Należał przy tym do największych tego ty­
pu krajowych gazet, który w okresie szczytu był drukowany nawet 3 razy 
w tygodniu w nakładzie sięgającym 30 tysięcy egz. 20 W tej formie bez 
większych wstrząsów tygodnik i jego 12-osobowa redakcja dotrwała do 
progu lat dziewięćdziesiątych 21 (w 1989 r. uruchomiono nawet dodatek 
kulturalny „Magazyn Głos”) 22. Niestety kolejne lata okazały się wyjątkowo 
niełaskawe. Już u progu 1990 r. „Głos Nowej Huty” został dotknięty nie­
mal modelową w transformacji lawiną przekształceń, której towarzyszyły 
zmiany personalne i polityczne uwikłania. Dodać należy, że „Głos Nowej 
Huty” mimo swego zakładowego charakteru miał poważny zakres od­
działywania i liczył się jako medium polityczne. W roku 1990 zbiegły się 
trzy istotne fakty, które odcisnęły się na przyszłości tygodnika: uchwalo­



74 Władysław Kolasa

no ustawę o likwidacji RSW, stąd zmuszono redakcję do opuszczenia do­
tychczasowego edytora Małopolskiej Oficyny Prasowej (MOP) 23; w hucie 
rozpoczęto intensywne przekształcenia własnościowe; walka polityczna 
pomiędzy zwolennikami Wałęsy i Mazowieckiego wkraczała w swoje apo­
geum. Od marca po powrocie „Głosu” z MOP do huty na stanowisku re­
daktora dotychczasowego szefa Sławomira Pietrzyka zastąpił Stanisław 
Handzlik; nowe rządy nie trwały jednak długo, gdyż nowy szef już od paź­
dziernika zrezygnował z funkcji podejmując się pracy w sztabie wybor­
czym T. Mazowieckiego, a stery „Głosu” tymczasowo przejęła Henryka Ro­
siek. Po tej zmianie tygodnik wyraźnie faworyzował kandydaturę Wałęsy, 
przez co szybko doszło do skrywanego sporu z dyrekcją 24. Czarę konflik­
tu przepełnił jednak dopiero krytyczny tekst pod adresem Rady Pracow­
niczej i dyrektora Zygmunta Borka, jaki zaplanowano do druku 16 listo­
pada. Dyrekcja niezadowolona z artykułu zażądała jego usunięcia. Pozor­
nie posłuszna redakcja zastąpiła go innym - jak się później okazało jesz­
cze bardziej krytycznym. Sprawę odkryto dopiero następnego dnia rano, 
gdy już wydrukowano 7 tysięcy egz. i część rozwieziono do kiosków. Mi­
mo pospiesznej decyzji, aby przeredagować pozostałą część nakładu i wy­
cofać egzemplarze już wydrukowane kilka tysięcy pierwotnej edycji prze­
dostało się do kiosków. W efekcie „Głos Nowej Huty” z 16 listopada 
1990 r. ukazał się w dwu wersjach. Zdarzenie to odbiło się szerokim 
echem w całej krakowskiej prasie i było relacjonowane jako powrót cen­
zury 25 26. Zaogniło też dość już napięte stosunki pomiędzy redakcją i dyrek­
cją. Od tych wydarzeń datuje się wyraźna niechęć dyrekcji HTS do 
„Głosu”. Od stycznia 1991 r. nowym redaktorem mianowano Jana L. Fran- 
czyka (dotychczasowego szefa działu religijnego w „Czasie Krakow­

23 „Głos Nowej Huty” 1990, nr 14/15, s. 1; tygodnik do lipca 1989 r. był wydawany 
w ramach Krakowskiego Wydawnictwa Prasowego, następnie został wraz z „Gazetę Kra­
kowską” przekazany do nowo powołanej Małopolskiej Oficyny Prasowej, która pozostawała 
edytorem pisma do maja 1990 r..

24 H. Rosiek, Nieuczciwa gra, „Czas Krakowski” 1990, nr 174 (21 XI) s. 4; L. Maleszka, 
Staszku, czuj się odwołany. Polityczna dintojra w „Głosie Nowej Huty", „Gazeta Krakow­
ska” 1990, nr 239 (13-14 X), s. 1, 2.

2’ S. Pietrzyk, Wszystko o konfiskacie „Głosu Nowej Huty", „Tygodnik Opozycyjny” 
1990, nr 3, s. 16; Konfiskata „Głosu Nowej Huty", „Gazeta Krakowska” 1990, nr 268 
(17/18 XI), s. 1, 2; To nie ja byłem nadredaktorem, „Dziennik Polski” 1990, nr 269, s. 1, 2; 
J. Dziuro, Dzień nieufności, „Czas Krakowski” 1990, nr 174 (21 XI), s. 4; H. Rosiek, Nieuczci­
wa gra, „Czas Krakowski” 1990, nr 174 (21 XI) s. 4; M. Pajdak, G. Kuliński, Nadredaktor Bo­
rek w akcji. Różne „Głosy Nowej Huty”, „Czas Krakowski” 1990, nr 171 (17/18 XI), s. 1, 11; 
M. 1 ajdak, Dwugłos Nowej Huty, „Czas Krakowski” 1990, nr 172 (19 XI), s. 3.

26 „Gazeta Wyborcza” 1990 (13 XII), dod. „Gazeta w Krakowie” nr 168, s. I.



Sublokalna prasa Krakowa tu latach 1989-2000 15

skim”) 26, który wprowadził liczne innowacje i wyraźnie przebudował pi­
smo na magazyn dzielnicowy. Nie zmieniło to jednak ogólnej sytuacji ty­
godnika, która stale się pogarszała. Zgodnie z wytycznymi Zarządu wy­
dawcę tygodnika należało wydzielić z huty jako spółkę, w której HTS za­
chowa pakiet kontrolny. Ów tryb przekształcenia nie rokował jednak na­
dziei na rozwój, a dyrekcja mimo mediacji ze strony zespołu trwała nie­
wzruszona; w marcu nastąpił impas w negocjacjach, a zdesperowani 
dziennikarze nie widząc szans na kompromis zdecydowali się na sece­
sję 27. Na początku kwietnia założyli niezależną spółkę Graf-Press i rozpo­
częli druk nowego pisma „Głos” - tygodnik nowohucki28. W odpowiedzi 
Zarząd HTS 26 kwietnia wznowił „Głos Nowej Huty”, powierzając jego 
kierownictwo pozyskanemu z „Przekroju” Marianowi Szulcowi29, wsku­
tek tego od kwietnia 1991 r. przez krótki okres ukazywały się w Nowej 
Hucie dwa rywalizujące o wpływy tygodniki. Niestety reanimacja starego 
tytułu nie przyniosła oczekiwanych skutków i już 26 lipca „Głos Nowej 
Huty” upadł. Wcześniej jednak w kombinacie nastąpiły zmiany w dyrekcji 
i stosunki pomiędzy redakcją nowego „Głosu” a hutą powoli zaczęły się 
normalizować. „Głos” po usamodzielnieniu znacznie zmienił optykę, bar­
dziej zainteresowano się sprawami dzielnicy i zadbano o reklamodawców 
(ok. 20% powierzchni). Sporo miejsca zajęła problematyka społeczna 
i kulturalna oraz rozwinięty dział magazynowy (zdrowie, gospodarstwo); 
z czasem miejsce na swoje kolumny wykupił kombinat („Głos HTS S.A.” 
i „Głos Spółek Hutniczych”), związki zawodowe (KRH) oraz samorządow­
cy dzielnicowi (dzielnice: XV, XVI, XVII i XVIII). W kolejnych latach mi­
mo kurczącego się rynku „Głos” utrzymał stosunkowo duży nakład 
(13500 egz.), co lokuje go w czołówce największych pism sublokalnych 
w kraju. Wydaje się także, że własna, dynamiczna gazeta w obrębie kra­
kowskiej metropolii dobitnie świadczy o odrębnej tożsamości nowohuc­
kiej dzielnicy.

27 [...] Po kilkutygodniowych próbach powołania spółki medialnej, której głównym 
udziałowcem miała być HTS nastąpił impas. Spowodowały go warunki proponowane 
przez hutę [...] Dlatego rozstajemy się - dla tych z Dyrekcji Huty, z czytelnikamipozostaje- 
my nadal. W tym tygodniu podpisaliśmy akt notarialny Spółki wydawniczej „Graf-Press", 
do której przystąpili prawie wszyscy dziennikarze. IF kwietniu zacznie ukazywać się no­
wy tygodnik, który podejmie sprawy dzielnicy, a także kombinatu i jego pracowników. [...] 
Rozstajemy się, „Głos Nowej Huty” 1991, nr 12 (29 marca), s. 1.

28 Na dwa „Głosy", „Gazeta Wyborcza” 1991, nr 73 (27 III), dod. „Gazeta w Krakowie” 
s. I; PoGłosie, „Gazeta Wyborcza” 1991, nr 79 (4 IV), dod. „Gazeta w Krakowie” s. I.

29 Tygodnik na dwa Głosy. „Gazeta Wyborcza” 1991, nr 96 (24 IV), dod. „Gazeta w Kra­
kowie” s. I; „Głos" HTS, „Gazeta Wyborcza” 1991, nr 85, dod. „Gazeta w Krakowie” s. I.



76 Władysław Kołasa

Oprócz omówionych tygodników niezależni redaktorzy wydawali 
trudną do oszacowania liczbę biuletynów i gazetek sublokalnych. Zasięg 
tych wydawnictw był jednak bardzo ograniczony i rzadko wykraczał poza 
ramy jednego osiedla. Wiarygodne źródła i ogląd zachowanych egzempla­
rzy 17 takich tytułów pozwalają wyodrębnić co najmniej pięć typów osie­
dlowych wydawnictw:
• Najczęściej inicjatywa wychodziła od osób prywatnych i spółek, np.: 

krótko ukazująca się „Gazeta Podwawelska” (1990) - redagowana 
przez Zbigniewa Bajkę (od marca 1990 r. ukazało się kilka nume­
rów) ; „Nad Sudołem” (1990) - dla mieszkańców SM Prądnik Biały - 
Zachód (redagowane przez Marię Malinowską); „Herold Podwawelski” 
(1991-1992) - osiedlowy tygodnik informacyjno-kulturalny wydawa­
ny pod redakcją Tomasza Berlińskiego; „Nasza Gazeta - Miesięcznik 
Lokalny” dla osiedli Kurdwanów, Piaski Nowe, Wola Duchacka uka­
zująca się pod red. Zdzisława Sroki (w latach 1994-1995 wydano 
12 numerów drukowanych w nakładzie 2500 egz.); czy rozpowszech­
niany na Kazimierzu informacyjny miesięcznik firmy „Echnateon” - 
„Co słychać na Kazimierzu” (1996-1997) redagowany przez 
Władysława Zapałowicza;

30

• Wydawano też bezpłatne pisma informacyjne utrzymujące się z re­
klam, np.: redagowany przez Bogdana Kisielewskiego „Praktyczny Ka­
zimierz [1]” (1993) ; drukowana w imponującym nakładzie nakładzie 
32 tysięcy egz. „Twoja Gazeta” - dwutygodnik osiedli Bieżanów, 
Kozłówek, Prokocim, Rżąka ukazujący się w 1995 r. pod egidą Wydaw­
nictwa Prasowego „Zygmunt Press” (red. Dariusz Mróz; wydano 8 nu­
merów); miesięcznik „Goniec Grzegórzecki” drukowany w latach 
1994-1998 (Oficyna Wydawnicza Rasta, red. Marek Dragosz, nakł. 
8000 egz.).

31

• Ambicje posiadania własnych wydawnictw miały spółdzielnie mieszka­
niowe i społeczne rady osiedla, przykładami są: „Biuletyn Informacyj­
ny” SM Bieńczyce, który drukowano kwartalnie w latach 1994-1996, 
„Mały Kurier Osiedlowy” dla Bieżanowa, Kozłówka i Prokocimia wyda­
wany od 1997 r. przez Krakowską Spółdzielnię Mieszkaniową 
(12 tys. egz.), czy „Krakowski Informator Spółdzielniany” (od 1995 r.) 
kierowany przez Wacława Korczyńskiego (ul. Grota-Roweckiego).

30 E. Grzegorczyk, [inc.: Pisałam niedawno...], „Echo Krakowa” 1990, nr 52, s. 3; „Gaze­
ta Podwawelska”, „Echo Krakowa” 1990, nr 56, s. 3.

31 E. Kozakiewicz, Krakowski Kazimierz i jego gazeta, „Tygodnik Małopolska" 1993, 
nr 39, s. 11; „Praktyczny Kazimierz", „Czas Krakowski” 1993, nr 168 (22 VII), s. 11.



Sublokalna prasa Krakowa w latach 1989-2000 77

• Rzadziej inicjatywy wydawnicze podejmowały różne stowarzyszenia 
społeczne, np.: „Goniec Białoprądnicki” osiedlowy miesięcznik wyda­
wany od marca 1998 r. przez Stowarzyszenie „Na Rzecz Rozwoju”; 
„Praktyczny Kazimierz [2]” (od 1998 r.) - lokalny dwutygodnik infor- 
macyjno-ogłoszeniowy ukazujący się pod szyldem Stowarzyszenia Fo­
rum Rozwoju (red. Bogusława Pałczyńska) , czy jedyne sublokalne pi­
smo poświęcone historii i kulturze osiedla „Bronowickie Zeszyty 
Historyczno-Literackie” (od 1994 r.; red. Wojciech Hausner) wydawa­
ne przez Towarzystwo Przyjaciół Bronowie (300 egz.);

32

• Listę zamykają jednodniówki doraźnych grup interesu o zabarwieniu 
politycznym, np.: „Głos Obywatela” - biuletyn Społecznego Komitetu 
ds. Odwołania Rady Miasta Krakowa (1992) i „Głos Rozsądku”, który 
wydrukowano w lutym 1996 r.

32 Miesięcznik Praktyczny, „Dziennik Polski” 1998, nr 149 (27 VI), s. 10.
33 „Echo Krakowa” 1991, nr 66, s. 5.
34 Z. Bajka, Historia polskiej prasy lokalnej i jej rozwój po 1989 r., . op. cit., s. 25; wg 

R. Kowalczyka liczba wydawnictw KO już w końcu 1989 r. urosła do cyfry 2,5 tys.; por. te­
goż: Zarys dziejów prasy lokalnej w Polsce, Poznań 1999, s. 86.

Wyliczenie zapewne nie jest kompletne; licznych tytułów, które uka­
zywały się przez krótki okres czasu nie udało się zarejestrować w jakiej­
kolwiek bibliografii, a egzemplarze nie trafiły nawet do żadnej z biblio­
tek. Na większą skalę prasowego żywiołu w skali osiedla wskazują liczne 
poszlaki i wzmianki prasowe (np. o drukowanym w 1991 r. pisemku 
„Prądnik Czerwony” 33 34 i in.) - danych tych niestety nie można zweryfiko­
wać. Z drugiej strony pominięto w podrozdziale osiedlowe wydawnictwa 
kulturalne (np. „Salwator i Świat”), reklamowe („HIP”, „Flash”), polityczne 
(np. „Krakus”), czy środowiskowe.

11. PRASA SAMORZĄDOWA

Prasa samorządowa była na polskiej mapie prasowej zjawiskiem zu­
pełnie nowym, które pojawiło się wraz z utworzeniem w 1990 roku sa­
morządów terytorialnych. Z drugiej strony należy pamiętać, że u podłoża 
późniejszej aktywności medialnej samorządowców legły doświadczenia 
wyborcze jeszcze z czasów Komitetów Obywatelskich (KO). Tuż przed 
pierwszymi wyborami parlamentarnymi, a później samorządowymi - 
słusznie zauważa Z. Bajka - Polska zakwitła tysiącami pism^. Jakkol­
wiek większość biuletynów KO zakończyła dzieje tuż po wyborach, jed­
nak liczne z nich przerodziły się w lokalne organy nowej władzy; było to 



78 Władysław Kolasa

o tyle zrozumiale, że większość foteli radnych zajęli aktywiści KO (w Kra­
kowie 73 spośród 75 mandatów). Według W. Chorązkiego rozmiar zjawi­
ska transformacji prasy KO w pisma samorządów w skali kraju można 
oszacować na ok. 350-400 tytułów33 * 35. Ślady owej prawidłowości dostrzec 
można także w Krakowie. Spośród 15 zweryfikowanych tytułów sublokał- 
nych gazetek KO 36 podobnej przemiany doznały m.in.: „Informator Swo- 
szowicki”37 i „Kurier Podwawelski”38, a kilka kolejnych dało początek pi­
smom wydawanym pod innym tytułem - np. „Lajkonik”39. Nie była to 
jednak dominująca forma tworzenia pism samorządowych. Znakomitą 
większość powołały dopiero miejskie organy stanowiące i wykonawcze 
(w Krakowie 10 miejskich i 20 dzielnicowych).

33 W. Chorązki, Obraz niezależnej prasy lokalnej w Polsce w I połowie 1994 roku, Kra­
ków 1994, s. 19.

36 M. in.: „Kurier Podwawelski”, „Lajkonik”, „Wiadomości Podgórza”, „Nasza Wola”,
„Krowodrza”, „Biuletyn Informacyjny KO” [Podgórze], „Biuletyn Informacyjny Osiedla Kli­
ny”, „Biuletyn Informacyjny Dzielnicy Dziesiątej”, „Biuletyn Samorządowy”, „Samorządność”.

37 Prawdopodobnie wcześniej jako „Biuletyn Informacyjny Osiedla Kliny”.
38 A. Stawiarski, Wieś Dębniki, „Gazeta Wyborcza” 1991, nr 157 (9 VII), dod. „Gazeta 

w Krakowie” nr 64, s. 1; „Kurier Podwawelski”, Pierwsze w Krakowie pismo osiedlowe, 
„Echo Krakowa” 1990, nr 28, s. 3; Kurier Podwawelski, „Dziennik Polski” 1990, nr 34 (9 II), 
s. 7.

39 Prawdopodobnie przekształcony w „Kurier Zwierzyniecki”.

Przed wybranym w 1990 r. krakowskim samorządem stanęło gigan­
tyczne zadanie, należało szybko zorganizować sieć lokalnej administracji, 
która po części polegała na przekształceniu dotychczasowych ogniw 
Miejskiej Rady Narodowej, jak i przejąć na swoje barki majątek i część za­
dań, którymi wcześniej zajmowały się jednostki centralne. Z drugiej stro­
ny skuteczne zarządzanie krakowską metropolią wymagało powołania 
jednostek pomocniczych na szczeblu osiedli, a dotychczasowy podział na 
cztery dzielnice: Nowa Huta, Podgórze, Śródmieście i Krowodrza był da­
lece niewystarczający. W efekcie pierwsze dwa łata funkcjonowania 
władzy samorządowej w Krakowie upłynęły na porządkowaniu nowych 
struktur, tworzeniu nowej siatki administracyjnej i przejmowaniu kompe­
tencji. Pełne rozwinięcie działalności nastąpiło dopiero po odbytych 
w 1991 i 1992 r. wyborach do Rad Dzielnic, gdy mapę Krakowa pokryto 
siatką 18 wydzielonych jednostek pomocniczych. Przedłużony okres bu­
dowy struktur terytorialnych spowodował, że rozwój krakowskiej prasy 
samorządowej w ścisłym tego słowa znaczeniu rozpoczął się dopiero 
w 1992 r. Wydawnictwa krakowskiego samorządu rozpadają się na dwie 
wyraźnie grupy: z jednaj strony są to oficjalne wydawnictwa organów 



Sublokalna prasa Krakowa w latach 1989-2000 79

miejskich Rady i Zarządu oraz Urzędu Miasta Krakowa, z drugiej jedno­
stek pomocniczych, czyli Rad i Zarządów Dzielnic. Część tych czasopism 
miała charakter urzędowy i konieczność ich wydawania wynikała wprost 
z ustaw i statutu miasta, inne przewidziane były do zapewnienia komuni­
kacji pomiędzy samorządem a obywatelami. Dodać warto, że w odróżnie­
niu od samorządów małych jednostek terytorialnych (gmin wiejskich czy 
małych miast) samorząd dużych metropolii działa pod ciśnieniem prasy 
regionalnej. Implikuje to dość ważną właściwość: o ile prasa samorządo­
wa w małych ośrodkach nierzadko zajmuje się komentowaniem cało­
kształtu życia społecznego, kulturalnego i gospodarczego regionu, o tyle 
wydawnictwa samorządów dużych miast to niemal wyłącznie biuletyny 
urzędowe i informacyjne.

Miejskie otoczenie medialne jest dalece głębiej zagospodarowane. Lo­
kalne wydarzenia społeczne, kulturalne i działalność samorządu znajdują 
się pod stałą obserwacją dziennikarzy i są wyczerpująco komentowane 
przez lokalną telewizję, radio, niezależne gazety i prasę opinii. O tezie tej 
przekonuje sporządzony na bazie badań ankietowych ranking źródeł 
z jakich mieszkańcy Krakowa czerpią informacje o działaniach 
władz40 [Tab. 2],

40 Mieszkańcy o problemach Krakowa. Raport z badań Instytutu Badań Marketingo­
wych i Społecznych VRG Strategia (Kraków), czerwiec 1998, tab. 11, s. 14-15, [tekst niepu­
blikowany dostępny w Biurze Informacji Urzędu Miasta Krakowa],

Układ ów powoduje, że kontrolna funkcja prasy jest tu najmocniejsza 
i staje się jeszcze jednym ogniwem władzy lokalnej, co z punktu widzenia 
demokratyzacji życia publicznego jest sytuacją najkorzystniejszą. W nieza­
leżnych mediach dominują jednak tony krytyczne wobec władzy stąd po­
kusa posiadania własnego organu jest wśród samorządowców wyjątkowo 
silna. Już w 1991 r. krakowscy radni zapragnęli posiadać własny organ, 
zabezpieczono na ten cel w budżecie odpowiednie fundusze (500 min zł) 
i przystąpiono do przetargu o „Gazetę Krakowską”. Niestety mimo deter­
minacji ich oferta została odrzucona. Później podobne próby wracały ni­
czym bumerang, m.in. w 1992 r. krótko zainwestowano w magazyn „Kra­
ków”, a w latach 1995-1996 we wspomniany wcześniej „Naprzeciw”. Ini­
cjatywy te - jak czas pokazał - kończyły się zawsze fiaskiem.

Odrębnym torem szły wydawnictwa urzędowe i sprawozdawczo-in- 
formacyjne. W 1992 r. pojawiła się wydawana przez Prezydenta Miasta 
Krakowa „Gazeta Urzędowa Miasta Krakowa”41, gdzie drukowane są lo­
kalne uchwały i obwieszczenia, rok później Magistrat uruchomił informa-



80 Władysław Kolasa

Tab. 2. Wybrane źródła informacji o działaniach władz samorządowych Krakowa 
w roku 1998

Źródło Wskazania [%%]

TV Kraków 67,8

Dziennik Polski 44,5

TV ogólnopolska 19,7

Krakowska Gazeta Domowa 16,4

Gazeta Krakowska 13,7

Radio RMF FM 13,4

Gazeta Wyborcza 13,2

Radio „Kraków” 12,0

TVN 7,5

Gazetka dzielnicowa 7,4

Tablica informacyjna Rady Dzielnicy 1,0

Internet 0,7

Telegazeta 0,4

ŹRÓDŁO: badania Instytutu Badań Marketingowych i Społecznych VRG Strategia 
(Kraków), czerwiec 1998.

tor „Tygodnik Grodzki”41 42. Pismo to jest podstawowym źródłem wiado­
mości o pracach UMK drukującym urzędowe informacje i ogłoszenia. Mi­
mo to nie zaistniało nigdy jako samodzielny periodyk, lecz było drukowa­
ne jako kolumna, dla której nośnikiem był któryś krakowski dziennik. Ty­
tuł gazety rozstrzygano na corocznym konkursie; kolejno drukowano ją: 
w „Dzienniku Polskim” (1993; 16 numerów); „Echu Krakowa” (1994; 
44 numery); „Czasie Krakowskim” (1995; 44 numery); „Dzienniku Pol­
skim” (1996; 45 numerów); „Gazecie w Krakowie” (1997; 45 numerów) 
i od 1998 r. ponownie w piątkowym wydaniu „Dziennika Polskiego” - 
dzięki takiemu rozwiązaniu informacja o pracach Magistratu i Rady docie- 

41 O partnerstwie miast, podatku od psów i od nieruchomości, „Dziennik Polski” 1992, 
nr 90, s. 8.

42 „Tygodnik Grodzki” w „Czasie", „Czas Krakowski” 1995, nr 41 (17 II), s. 2; wcześniej 
odpowiednikiem tego wydawnictwa był „Biuletyn Rady Narodowej Miasta Krakowa” 
(1985-1990).



Sublokalna prasa Krakowa w latach 1989-2000 81

rata co tydzień do niemal każdego zainteresowanego mieszkańca Krako­
wa (w 1998 r. średni nakład wynosił 187 tysięcy egz.). Podobnym torem 
od 1998 r. podążyło Biuro Rady Miasta Krakowa drukując w czwartko­
wym wydaniu „Dziennika Polskiego” kolumnę „Rada Miasta Krakowa - 
Informacje Przewodniczącego” (dwutygodnik, średni nakład 70 tys. egz.), 
który doraźnie wydawano w postaci kolorowego dodatku. W mniejszym 
nakładzie wydawano druki o specjalnym przeznaczeniu: polską i an­
gielską edycją „Rocznika Miasta Krakowa” (2 tysiące egz., od 1994 r.); 
przeznaczony dla pracowników UMK „Biuletyn Informacyjny Magistra­
tu”; drukowany codziennie biuletyn przedruków na temat miasta „Serwis 
Prasowy” (125 egz.); a od sierpnia 1997 r. „Biuletyn Zamówień Publicz­
nych”. Wspomnieć warto jeszcze o finansowanej przez Magistrat informa­
cyjnej kolumnie, a później wkładce do „Naprzeciw” - „Wiadomości 
Grodzkie Krakowskie”, której krótkie dzieje zamykają się w datach (czer- 
wiec-listopad 1997 r.)43.

43 Od czerwca do września jako kolumna (numer}' 1-16), następnie jako dodatek.
44 Gazeta Domowa. Raport z badań, [Maj 1995], Instytut Badań Rynku i Opinii CEM 

(Kraków), [tekst niepublikowany dostępny w Biurze Informacji Urzędu Miasta Krakowa],

Jedynym wyjątkiem w urzędowym systemie prasy krakowskiego sa­
morządu stała się wydawana przez Magistrat „Gazeta Domowa” (później 
„Krakowska Gazeta Domowa”) - kolorowe pismo informacyjne o szero­
kiej formule skierowane do ogółu mieszkańców. Nietuzinkowy pomysł 
na periodyk informujący mieszkańców Krakowa o pracach samorządu 
powstał na początku II kadencji - postanowiono bowiem wydać pismo 
w tak dużym nakładzie, by zyski z reklam w całości pokryły koszty druku 
i kolportażu. Jeszcze jesienią poczyniono przygotowania i w grudniu 
1994 r. do każdego krakowskiego kiosku trafił bezpłatny egzemplarz este­
tycznie zredagowanego, kolorowego pisma. Szacunki okazały się trafne - 
wkrótce badania rynku dowiodły, że pismo stało się dla samorządu dosko­
nałym kanałem public relations - o istnieniu „Gazety Domowej” wie­
działo aż 61% mieszkańców Krakowa, spośród nich prawie 47% czyty­
wało ją regularnie lub dorywczo, a 25% przeglądało (ignorowało ją nieco 
ponad 25% badanych). W opinii 16% była pismem bardzo pożytecznym, 
dla następnych 47% dość pożytecznym, a tylko 16% nie znajdowało tam 
nic ważnego 44 Wysokie były także notowania „Krakowskiej Gazety Do­
mowej” w hierarchii źródeł informacji o działaniach Magistratu - gdzie 
pismo zajęło wysoką 4 pozycję, ustępując tylko programom TV i „Dzienni­
kowi Polskiemu”. Periodyk niemal w całości poświęcono prezentacji do­
konań Magistratu i Rady oraz informacji o finansach, infrastrukturze miej­



82 Władysław Kolasa

skiej i planach inwestycyjnych; liczne artykuły poruszały także sprawy 
kultury, turystyki, handlu, ochrony zdrowia i komunikacji. Estetyczne 
i profesjonalnie redagowane bezpłatne pismo samorządowe szybko 
weszło na stałe do lokalnego kalendarza i jest drukowane 2-3 razy w roku 
w gigantycznym nakładzie 250 tys. egz. co stawia je w szeregu najwięk­
szych krajowych pism miejskich 45.

45 Wybrane omówienia i recenzje: Lektura pod choinkę, „Czas Krakowski” 1994, nr 
296, s. 7; Komu brakuje informacji, „Echo Krakowa” 1994, nr 242 (14 XII), s. 2; G. Lapak, 
Bezpłatna za 750 min. Urzędowa „Gazeta Domowa”, „Gazeta Wyborcza” 1994, nr 290 (14 
XII), dod. „Gazeta w Krakowie” s. 4; Z. Święch, Magistrat zadomowiony, „Czas Krakowski” 
1995, nr 23 (27 I), s. 10; 24 strony za darmo, „Dziennik Polski” 1995, nr 287 (13 XII), s. 15; 
Radna razem z gazetą, „Dziennik Polski” 1996, nr 286 (7/8 XII), s. 18; Bez polemik i dysku­
sji, „Dziennik Polski” 1998, nr 47, s. 19.

46 Nie tuierzą w obojętność. Pierwsza gazeta dzielnicowa, „Echo Krakowa” 1992, nr 
156, s. 3.

Uzupełnieniem prasy miejskiej są gazetki dzielnicowych organów sa­
morządu terytorialnego (do końca 1998 r. wydawano aż 23 tytuły). Wy­
dawnictwa te powstawały stopniowo: część - jak wspomniano na wstę­
pie - wyrosła z tradycji prasy KO, inne począwszy od 1992 r. formowały 
się w miarę krystalizacji tożsamości w każdej z dzielnic 46. W efekcie już 
w 1995 r. swoją gazetkę miło 16 z 18 dzielnic, a od 1996 r. drukowano je 
w każdej. Pisma tej grupy dojrzewały bardzo szybko. Zwykle redakcje 
w miarę zdobywania dziennikarskiego doświadczenia organizowały pro­
fesjonalny warsztat, a gazetki przybierały formy coraz dojrzalsze. Trady­
cyjnie był to awans z zadrukowanej dwustronnie kartki z adresami 
i uchwałami, przez nieregularnie wydawany 4-8 stronicowy biuletyn, 
gdzie sporadycznie gościły jakieś teksty publicystyczne, aż po intere­
sująco redagowane kolorowe pismo pełne teksów z życia osiedla (np. pi­
sma dzielnic: V, X, XI). Oczywiście poziom każdej gazety nie odpowiada 
ściśle temu schematowi; wszelako ogląd większości tytułów zdaje się 
świadczyć, że jest to trend dominujący. Należy zauważyć, że w warunkach 
metropolii prasa dzielnicowa i osiedlowa funkcjonuje na poziomie, gdzie 
nie docierają już media miejskie i regionalne, jest zatem prasą sublokalną 
w pełnym tego słowa znaczeniu (odpowiada pod względem poziomu 
penetracji środowiska prasie gminnej). Jest to ten poziom, gdzie czy­
telnik zna redaktorów, autorów, miejsca będące przedmiotem lektury, 
a nierzadko osobiście staje się bohaterem wywiadu czy reportażu 
[Tab. 3].

Samorządowa prasa dzielnicowa, jakkolwiek potocznie bywa niedoce­



Sublokalna prasa Krakowa w latach 1989-2000 83

niana wpisuje się w miejski schemat komunikacji medialnej jako segment 
dość znaczący (nawet jako medium polityczne)47; łączny jednorazowy 
nakład krakowskiej prasy dzielnicowej już w 1996 r. wynosił nieco ponad 
67 tysięcy egz. i stale rósł osiągając w 1998 cyfrę 89 tysięcy egz. Oznacza 
to, że jeden egzemplarz (zwykle raz w miesiącu) trafia do 12 statystycz­
nych mieszkańców. Warto dostrzec, że nakłady tych pism są relatywnie 
wyższe niż w skali ogólnokrajowej; jeśli zauważymy, że w skali kraju naj­
więcej tytułów samorządowych drukuje się w nakładzie do 500 egz. 
(37%), następnie 501-1000 (29%), 1000-2000 (18%); 2000-5000 (11%) 
i powyżej 5000 (tylko 4%) 48, wówczas porównanie krakowskich wydaw­
nictw legitymujących się średnią 4977 egz. każdej z gazetek wypada na 
tym tle zaiste imponująco. W ślad za większym nakładem maleją również 
jednorazowe wydatki, dzięki czemu statystyczny koszt dotarcia do 
12 mieszkańców wynosi nieco ponad 20 gr (przy odpowiednim wzroście 
nakładu spada nierzadko do 5-8 gr - por. tab. 3). Mimo kilku lat doświad­
czeń, nie ukształtowała się dominująca forma wydawniczej realizacji, 
część ukazuje się dzięki społecznej pracy dzielnicowych aktywistów 
(zwykle działaczy Rady Dzielnicy) - np. „Wiadomości Lokalne” (Dz. V), 
niektóre są zlecane osiedlowym wydawcom, którzy część dochodów 
czerpią z druku reklam - np. „Wiadomości Dzielnicy XI”, część istnieje na 
łamach lokalnego tygodnika - np. nowohuckiego „Głosu”, który prowa­
dzi obsługę czterech dzielnic (XV, XVI, XVII i XVII). Dla zamknięcia - 
skróconych z konieczności - konstatacji należy stwierdzić, że wydawanie 
prasy dzielnicowej wbrew powszechnemu mniemaniu nie jest urzędo­
wym wymogiem. Dzielnice otrzymują jedynie określoną pulę środków na 
tzw. komunikację 49, z której mogą finansować dowolne formy medialne 
(np. ogłoszenia, gazetki, foldery, plakaty, audycje) - wybór gazetki jest 
jednak dominujący, co świadczy, że forma ta wciąż postrzegana jest jako 
najefektywniejsza i jednocześnie pozwala zaspokoić lokalne ambicje.

47 Według relacji prasowych w czerwcu 1998 r. Rada Miasta Krakowa zaniepokojona 
możliwością udziału gazetek w przyszłej kampanii wyborczej wydała decyzję o ich czaso­
wym zawieszaniu; uchwałę niebawem unieważnił krakowski wojewoda - por.: Zdjęty kne­
bel, „Dziennik Polski” 1998, nr 172 (24 VII), s. 15.

48 Por. S. Michalczyk, Media lokalne w systemie komunikowania, op. cit., s. 179-
49 Por. § 16. 2. 8 Statutu Dzielnicy I Miasta Krakowa, tekst jednolity z uzup. zob. „Gaze­

ta Urzędowa Miasta Krakowa” 1997, nr 18, poz. 78 oraz „Gazeta Urzędowa Miasta Krakowa” 
1998, nr 6, poz. 22, gdzie mowa o konieczności: zapewnienia obiegu informacji między or­
ganami Dzielnicy i Miasta oraz mieszkańcami; nadto komentarz [w:] Yademecum radnego 
dzielnic)), Kraków 1996, s. 196.



84 Władysław Koiasa
Ta

b.
 3. 

Sa
m

or
zą

do
w

a p
ra

sa
 kr

ak
ow

sk
ic

h d
zi

el
ni

c (
19

90
-1

99
8)

Cz
ęs

to
tl.

 
w

 19
98

 r.

m
ie

ś.

kw
ar

t.

m
ie

ś.

m
ie

ś.

m
ie

ś.

m
ie

ś.

m
ie

ś.

m
ie

ś.

ni
er

eg
.

m
ie

ś.

•ó □ u

K
os

zt
 w

 
1 n

u m
e 

w
 19

96
 

[z
ł]

0,
77 0,
1

o" 0,
09

0,
26

0,
28

0,
21

0,
22

80'0 0,
36

Śr
ed

ni
 na

kł
. 

w
 la

ta
ch

 
19

98
-2

00
0

40
00

17
00

0

40
00

61
00

40
00

40
00

20
00

40
00

20
00

10
00

3 u

Śr
ed

ni
 n;

 
w

 19
96

20
00

70
00

15
00

61
00

50
00

35
00

20
00

40
00

15
00

80
0

Śr
ed

ni
 na

kł
. 

w
 19

95
 r.

15
00 O

15
00

60
00

45
00 O 10
00

40
00

45
00

60
0

Ty
tu

ły

• D
zi

el
ni

ca
 Pi

er
w

sz
a (

19
95

-1
99

8;
 19

98
-)

• Pi
sm

o L
ok

al
ne

 D
zi

el
ni

cy
 I 

M
ia

sta
 K

ra
ko

w
a (

19
98

)

• D
zi

el
ni

ca
 II 

(1
99

6 
)

• N
ow

a G
az

et
a (

19
93

-1
99

4
*)

• W
ia

do
m

oś
ci

 D
zi

el
ni

cy
 II

I (1
99

4-
19

98
)

• B
iu

le
ty

n R
ad

y D
z.

 III
 M

ia
sta

 K
ra

ko
w

a (*1
99

9-
)

• G
az

et
a L

ok
al

na
 (1

99
2-

)

• W
ia

do
m

oś
ci

 Lo
ka

ln
e (

19
94

-)

• K
ol

um
na

 w
 „G

az
ec

ie
 K

ra
ko

w
sk

ie
j” (

19
94

)
• G

az
et

a B
ro

no
w

ic
ka

 (1
99

6-
)

• K
ur

ie
r Z

w
ie

rz
yn

ie
ck

i (
19

92
-)

• K
ur

ie
r P

od
w

aw
el

sk
i [2

] (1
99

3-
)

• D
zi

el
ni

ca
 IX

 (1
99

2-
20

01
*)

• Pi
sm

o R
ad

y i
 Z

ar
zą

du
 D

z.
 IX

 - 
K

ra
kó

w
 (*20

01
-)

• In
fo

rm
at

or
 Sw

os
zo

w
ic

ki
 (1

99
0-

19
97

)
• In

fo
rm

at
or

 "D
zi

es
ią

tk
i"

 (1
99

8-
)

• M
ag

az
yn

 In
f. D

zi
el

ni
cy

 D
zi

es
ią

te
j (1

99
9-

)

D
zi

el
­

ni
ca •—■ ►z; > > > V
II

IIIA X X



Sublokalna prasa Krakowa w latach 1989-2000 85
m

M
ie

s.

ni
er

eg
.

ni
er

eg
.

ni
er

eg
.

m
ie

ś.

m
ie

ś.

ni
er

eg
.

ni
er

eg
.

'rz
ęd

u 
M

ia
sta

 K
ra

ko
w

a;

0,
52

0,
19

0,
14

0,
24

0,
24

0,
05

0,
05

0,
05

śr
. 0

,2
1

40
00

80
00

10
00

0

25
00

25
00

10
00

13
50

0

89
60

0

Pu
bl

ic
zn

yc
h L

>

40
00

40
00

14
50

0

25
00

25
00

15
12

0

79
01

6

ra
tu

 ds
. R

el
ac

ji 
a 

si
ę p

is
m

.

40
00

20
00

14
50

0

30
00

30
00

 __

15
12

0

67
21

5

nf
or

m
ac

ji 
Re

fe
, 

at
y u

ka
zy

w
an

i

• W
ia

do
m

oś
ci

 D
zi

el
ni

cy
 X

I m
. K

ra
ko

w
a 

(1
99

5-
19

99
)

• W
ia

do
m

oś
ci

 : K
ur

dw
an

ów
 ...

 (1
99

9-
)

• K
ur

ie
r D

w
un

as
tk

i (1
99

3-
19

93
*)

• D
w

un
as

tk
a (*1

99
5-

)

• G
ło

s P
od

gó
rz

a (
19

94
-)

• 
Cz

yż
yn

y (
19

92
-1

99
3)

• 
Bi

ul
et

yn
 In

f. R
ad

y D
z.

 X
IV

 C
zy

ży
ny

 (1
99

4-
19

98
)*

• 
Ec

ho
 C

zy
ży

n (1
99

9-
)

*

• K
ro

ni
ka

 M
ist

rz
ej

ow
ic

ka
 (1

99
5-

19
98

*)
• K

ol
um

na
 w

 ty
g.

 "G
ło

s"
 (1

99
9-

)

• K
ol

um
na

 w
 ty

g.
 "G

ło
s"

 (1
99

5-
)

• K
ur

ie
r B

ie
ńc

zy
ck

i (1
99

8-
)

• [S
ie

de
m

na
stk

a]
 XV

II-
ka

 (1
99

4)
 

• K
ol

um
na

 w
 ty

g.
 "G

ło
s"

 (1
99

5 
)

• G
az

et
a L

ok
al

na
 N

ow
a H

ut
a (

19
93

*)
• K

ol
um

na
 w

 ty
g.

 "G
ło

s"
 (1

99
5-

)

Ra
ze

m
:

:O
: o

bl
ic

ze
ni

a w
ła

sn
e n

a 
po

ds
ta

w
ie

 bi
bl

io
gr

af
ii 

or
az

 i 
iz

dk
ą)

 oz
na

cz
on

o 
ni

ep
ew

ne
 lu

b 
ni

e 
zw

er
yf

ik
ow

an
e d

.

IX

X
II

X
III

X
IV X
V

X
V

I

X
V

II

X
V

III

ŻR
Ó

D
Ł 

* (
gw

ic



86 Władysław Kotasa

III. PRASA ZAKŁADOWA

Tradycje prasy zakładowej były w Krakowie ugruntowane już od cza­
sów Polski Ludowej. Oprócz omówionego wcześniej „Głosu Nowej Huty” 
(największego pisma zakładowego w kraju) krakowska RSW była edyto­
rem „Sygnałów MPK” i trzech innych zakładowych tytułów, których 
łączny roczny nakład jeszcze w 1988 r. wynosił nieco ponad 1,1 min 
egz. 50. Rynek ów załamał się jednak w 1991 r. Najpierw transformacji do­
znał „Głos Nowej Huty”, który przeobraził się w prywatne pismo „Głos”, 
inne upadły lub przeobraziły się w wewnętrzne biuletyny. Warto szerzej 
zatrzymać się na „Sygnałach MPK”, gdyż pod wieloma względami było to 
bliźniacze pismo „Głosu Nowej Huty”. W pewnym uproszczeniu „Sygnały 
MPK” były tym dla Podgórza czym „Głos” dla Nowej Huty. Miały także sto­
sunkowo długą historię. Jakkolwiek formalnie zaczęto je wydawać 
w 1975 r., redakcja kontynuowała tradycję drukowanych w latach 
1954-1958 „Nowych Torów” - jednego z pierwszych polskich pism tram­
wajarzy. „Sygnały” nie wyróżniały się niczym szczególnym wśród ówcze­
snych pism zakładowych: pisano o sprawach załogi i usługach socjalnych, 
informowano o nowościach technicznych oraz drukowano rozrywki; czę­
sto jednak wychodzono poza ten krąg zamieszczając poważne teksty o te­
matyce społecznej i miejskiej. Kierowany przez Wacława Drohobyckiego 
sześcioosobowy zespół dziennikarzy redagował swoją gazetkę bez więk­
szych zmian do połowy 1989 roku, drukując co dwa tygodnie 3 tysiące 
egz. ośmiostronicowego magazynu. Jednak już jesienią 1989 r. dostrze­
żono sposobność wyjścia poza ciasny krąg tematyki zakładowej. Nawiąza­
no współpracę z Krakowską Fabryką Kabli i Unitrą-Telpod i już od 15 
października przemianowano dwutygodnik w gazetę dzielnicową „Sy­
gnały Podgórza” 51. Zwiększono nakład do 5 tysięcy egz., publicystykę 
ukierunkowano na wydarzenia miejskie i zainteresowano się życiem 
społeczno-kulturalnym Podgórza. Niestety przedsięwzięcie nie przyno­
siło oczekiwanych zysków i już po roku (od stycznia 1991 r.) porzucono 
tę koncepcję i przywrócono pierwotny tytuł52. Nad dalszym losem dwu­
tygodnika szybko zaciążyły jednak przekształcenia MPK, które - przypo­
mnimy - podzielono na sześć spółek; przypieczętowała je likwidacja do­

50 Protokół kontroli Krakowskiego Wydawnictwa Prasowego, 14 II - 26 III 1990, Naj­
wyższa Izba Kontroli; oprać. R. Sowa, s. 10 [Archiwum Wydawnictwa „Jagiellonia”, kopia 
w posiadaniu autora],

51 Drodzy Czytelnicy, „Sygnały Podgórza” 1989, nr 1 (15 X), s. 1.
52 Szanowni Czytelnicy!, „Sygnały MPK” 1990, nr 1 (15 I), s. 1.



Sublokalna prasa Krakotua w latach 1989-2000 87

tychczasowego edytora - RSW. Brak zainteresowania zarządu spółki, 
a przede wszystkim pustka w kasie MPK spowodowała, że latem dzienni­
karzom wręczono wypowiedzenia i 14 numer wydany w sierpniu 1991 r. 
zakończył dzieje dwutygodnika53. Pisma wprawdzie nie zlikwidowano, 
lecz zredukowano do wydawanego na powielaczu czterokartkowego biu­
letynu. Ten był jednak wyraźnie skromniejszy i nigdy nie odzyskał świet­
ności swego poprzednika (do roli tej mógł aspirować dopiero wydany od 
2000 r. „Przewoźnik Krakowski”). Również kombinat po upadku „Głosu 
Nowej Huty” nie zainwestował ponownie w zakładową gazetę. Jeśli pomi­
niemy wydawany od 1996 r. biuletyn „Wiadomości HTS” i prasę 
związkową, problematyka huty znalazła swoje miejsce przede wszystkim 
na łamach tygodnika „Głos”, gdzie kierownictwo HTS wykupiło na swoje 
potrzeby dwie kolumny.

53 F. Serwin, Drodzy Czytelnicy, „Sygnały MPK” 1991, nr 14 (sierpień), s. 1.

Mimo chwilowych trudności w jakie popadała stara prasa zakładowa, 
impas nie trwał długo. Już od 1992 r. nową falę zakładowych periodyków 
wywołała prywatyzacja i restrukturyzacja (19 tytułów). Przodowały 
w tym duże przedsiębiorstwa, przejęte przez zagranicznych inwestorów 
lub firmy, gdzie zagraniczny wspólnik objął pakiet kontrolny. Przykładem 
są Prasowe Zakłady Graficzne w Krakowie, które w 1991 r. od Skarbu Pa­
ństwa nabyło Polsko-Amerykańskie Towarzystwo Prasowe (od 1998 r. ja­
ko Centrum Poligraficzno-Prasowe) - od 1992 r. wydawano tu pod re­
dakcją Stefana Ciepłego interesujący miesięcznik „Szpalty”. Podobne pi­
smo - „Carmen” w latach 1993-1996 drukowano dla załogi Zakładów 
Przemysłu Tytoniowego (ukazało się 25 numerów odbijanych w nakł. 
2000 egz., red. Zdzisław Sroka) - jego los przerwała jednak prywatyzacja, 
a nowy inwestor Philip Morris (33% udziałów w spółce) uruchomił 
własny kwartalnik „Nasza Paczka” (od 1996 r.). Obyczaj zagranicznych in­
westorów nie był jedyną inspiracją do wydawania zakładowych gazetek. 
Często posiłkowano się nim w firmach, gdzie należało podjąć znaczące 
reformy strukturalne, a własny periodyk w obliczu przekształceń stał się 
odbiciem nowego firmowego „image” - przykładem może być wydawany 
przez Bank BPH S.A. dwumiesięcznik „Tezaurus” (od 1993 r.). Gazetka 
zakładowa mogła też stać się wyznacznikiem upodmiotowienia załogi 
(szczególnie wtedy, gdy rozdzielono akcje pracownicze) lub pilotować 
wprowadzane zmiany technologiczne. Ostatni cel był wyraźnie obecny 
w pismach, które wydawały zakłady powstałe z przekształcenia przedsię­
biorstw miejskich w spółki, np.: zakładowo-fachowy miesięcznik „Woda 
i My” Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji S.A. w Kra­



88 Władysław Kolasa

kowie i „Ciepełko” Miejskiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplenej S.A. 
(oba od 1997 r.). Częstym motywem wydawniczym były względy promo­
cyjno-informacyjne, jak: wydawany przez Krakowski Okręg Poczty Pol­
skiej kwartalnik „Pocztylion Małopolski” (1992-1997; nakł. 30 tysięcy 
egz.); „Polmozbyt” redagowany w latach 1993-1996 na potrzeby Polmo- 
zbytu Kraków S.A., czy prywatny półrocznik „Gazeta Firmowa” wydawany 
od 1994 r. w Zakładzie Mechaniki Maszyn Andrzeja Pająka. Pisma zakłado­
we wydawano również z innych pobudek: własna gazetka podnosiła pre­
stiż zakładu, zaspokajała ambicje Zarządu i mogła być skutecznym na­
rzędziem w forsowaniu przemian. Rozpiętość typologiczna tego rodzaju 
pism jest doprawdy ogromna i - podkreślmy - zmienna. Dla uzupełnienia 
warto dodać, że wiele zakładów i firm nie powoływało ad hoc własnej re­
dakcji, lecz zlecało przygotowanie i druk wyspecjalizowanym firmom. 
Przykładem jest „Filmotechnika” (red. Zdzisław Sroka), gdzie na zlecenie 
redagowano kilkanaście pism (w tym zakładowych), które zwykle wyr­
óżniał wspólny początek tytułu „Nasza Gazeta...”. Tropem tym poszły 
m.in.: Krakowski Okręg Telekomunikacja Polskiej S.A. (miesięcznik „Na­
sza Gazeta - Magazyn Informacyjny Pracowników Okręgu Krakowskiego 
TP S.A”, od 1994 r., 3000 egz.); krakowska Spółdzielnia Ochrona Mienia 
(„Nasza Gazeta - Magazyn Informacyjny Podgórskiej Spółdzielni Inwal­
idów Ochrona Mienia”, od 1995 r., 1000 egz.); krakowski oddział Polskie­
go Górnictwa Naftowego i Gazownictwa S.A. (miesięcznik „Nasza Gazeta 
- Gazownik Krakowski” od 1997 r., 9000 egz.); Krakowskie Zakłady Ar­
matur „Armatura” (od 1997 r., 1000 egz.); a także przedsiębiorstwa za­
miejscowe, np.: dla firmy „Hatron Electronic” z Krynicy, wydano 7 nume­
rów miesięcznika „Nasza Gazeta - Hatron - Nauka, Praca, Sport, Rekre­
acja” (1997-1998 r., 3000 egz.), a dla mleczarni z Łapanowa - kwartalnik 
„Nasza Gazeta - Eko-Milk” (1996-2000 r., wydano 19 numerów drukowa­
nych w nakładzie 3500 egz.).

IV. PRASA LOKALNA SPOŁECZNOŚCI POZAKRAKOWSKICH

Poza klasyfikacją znalazły się różne pisma sublokalne, które krakow­
skie wydawnictwa redagowały na zlecenie lub z przeznaczeniem dla 
społeczności pozakrakowskich. Od 1989 r. podjęto na stałe lub tymczaso­
wo aż 12 takich inicjatyw. Motywów podjęcia takiego przedsięwzięcia 
było kilka: mogła to być pobudzona chęcią zysku inicjatywa krakowskich 
wydawców, by wejść na wolny jeszcze rynek okolic Krakowa - na 
przykład wydawana krótko w 1991 r. „Nad Szreniawą”, gazeta regionalna 



Sublokalna prasa Krakowa w latach 1989-2000 89

dla miejscowości Gołcza, Iwanowice, Kocmyrzów, Koniusza, Nowe Brze­
sko, Proszowice, Radziemice, Słomniki, Trzyciąż, Wawrzeńczyce, którą 
pod egidą firmy Unirol redagował Tomasz Ordyk (wydano 11 numerów 
informacyjnego dwutygodnika). Czasami redakcję lokowano w Krako­
wie, aby skorzystać z doświadczeń profesjonalnych wydawców, a po wy­
daniu kilku, kilkunastu numerów i wypracowaniu modelu pisma redak­
cję przenoszono do macierzystej miejscowości. W ten sposób w 1990 r. 
rozpoczęto pod egidą wydawnictwa „Cracovia” edycję „Kuriera Dobczyc- 
kiego”, a od 1994 r. „Ziemi Bocheńskiej” - pierwszy tytuł już w 1991 r. 
przemianowano na „Ziemię Dobczycką” i przeniesiono do Dobczyc, dru­
gi po wydaniu 10 numerów przejęła bocheńska Prowincjonalna Oficyna 
Wydawnicza „Exartim”. Identyczny początek miał też „Kurier Lanckoro- 
ński” (w latach 1994-1996 drukowany w krakowskiej oficynie „Ostoja”), 
który w 1997 r. przeniesiono do Lanckorony oraz dwumiesięcznik 
„Czorsztyniak” (następnie „Wiadomości”), które w 1996 r. dla Urzędu 
Gminy Czorsztyn redagowało krakowskie wydawnictwo „Zawax”. Bywało 
też, że redakcja związana była z krakowską siedzibą wydawcy, na przykład 
Katolickie Stowarzyszenie „Civitas Christiana”, które wydaje „Nasze Spra­
wy” - samorządowo-parafialne pismo Gminy Iwanowice; czy wreszcie 
sytuacja, gdy zewnętrzny podmiot (np. samorząd) zleca gazetkę wyspecja­
lizowanej firmie, wówczas redakcja w praktyce jest w dwu miejscach. 
W taki sposób wydawany jest samorządowy miesięcznik Gminy Zabie­
rzów „Nad Rudawą” (redagowany przez krakowskie wydawnictwo „Ra- 
sta”) i prawie wszystkie tytuły drukowane pod egidą „Filmotechniki”, 
w tym sztandarowy tytuł „Nasza Gazeta” (Gdów, od 1989 r., 15 tys. egz.), 
jej podmutacja „Nasza Gazeta Mogilańska” (od 1997 r., 600 egz.) przezna­
czona dla miejscowości: Brzyczyna, Buków, Chorowice, Gaj, Konary, Ku- 
lerzów, Libertów, Lusina, Mogilany, Włosań oraz tytuły zlecone przez lo­
kalne samorządy, na przykład „Nasza Gazeta - Mucharz” (od 1998 r., 
1000 egz.) rozpowszechniana w gminach: Mucharz, Jaszczurowa, Kozi­
niec, Skawce, Świnna Poręba, Zagórze; czy „Nasza Gazeta - Nowiny 
z Gminy” (od 1998 r., 2500 egz.) przeznaczona dla gminy Węgierska Gór­
ka.


